1998 OR2 Yakınımızdan Geçecek

2 km genişliğindeki 1998 OR2 adlı asteroit bugün dibimize kadar sokulacak. Asteroit 6.3 milyon km uzağımızdan yani Yer-Ay uzaklığının yaklaşık 20 katı kadar uzaktan geçecek.

Asteroit Temmuz 1998’de NASA’nın Jet İticileri Laboratuvarındaki Yakın Dünya Asteroit İzleme Programı tarafından keşfedildi ve 20 yıldır izlenmekteydi. Asteroitin yörüngesini belirleyen gökbilimciler bunun önümüzdeki 200 yıl boyunca hiçbir tehlikesinin olmayacağının altını çiziyor. 2079’da Ay-Yer uzaklığının dört katı kadar yakınından geçecek.

Buna karşılık 1998 OR2 “potansiyel olarak tehlikeli asteroit” sınıfındadır. Bu cisimlerin kütleleri küçük olduğundan yörüngeleri üzerindeki ufak değişimler büyük tehlike göstermelerine neden olabilir. Bu tür asteroitlerin keşfi, izlenmesi bu açıdan çok önemlidir.

Animation of descent stage
Birkaç fotoğrafın birleştirilmesiyle oluşturulan hareketli görüntünün ortasındaki 1998 OR2 bugün Yer-Ay uzaklığının 20 katı kadar uzağından geçecek. (Dr. Gianluca Masi (Virtual Telescope Project))

1998 OR2 gibi görece büyük asteroitlerin bu kadar yakından geçmesi oldukça ender rastlanan bir durumdur. Son olarak Eylül 2017’de 5 km genişliğinde bir asteroit 18 Yer-Ay uzaklığı kadar yakınımıza sokulmuştu. Bu büyüklükteki bir asteroit ortalama her beş yılda bir yakın geçiş yapmaktadır.

Büyük asteroitler diğerlerine göre daha fazla ışık yansıttığından teleskoplarla keşfedilmeleri daha kolaydır. Şimdiye kadar yakın dünya asteroitlerinin %98’i keşfedilmiş ve 1998 OR2 gibi büyük asteroitler, izlenmiş ve kataloglanmıştır. Büyük bir asteroitin önümüzdeki yüzyıl içinde Dünya’ya çarpma olasılığı son derece düşük olmasına karşılık asteroit tarama programları devam etmektedir.