Andromeda’nın Yıldız Diskleri

Şema: Amanda Smith, IoA graphics officer- Türkçesi:Astronomi Diyarı

Uluslararası bir gökbilim ekibi Samanyolu’na en yakın gökada olan Andromeda Gökadası’ndaki yıldız disklerini tanımladı.

Kaliforniya Üniversitesi’nden Michael Rich’in başını çektiği Avrupa ve Avustralya’daki bilim insanlarından oluşan ekip beş yıl süren çalışma ile Andromeda Gökadası’ndaki kalın yıldız diskinin oluşum sürecini ele alarak, bizimki gibi büyük sarmal gökadaların nasıl oluştuğunu ve geliştiğini anlamaya çalışıyor.

Hawai’deki Keck Teleskopu’nu kullanan gökbilimciler, gökadadaki parlak yıldız gruplarının hızlarını inceleyerek kalın diski oluşturan daha ince diskleri ve tarihini, bunların yükseklik ve kalınlıklarını ortaya çıkardı.

Andromeda’daki yıldızların yaklaşık % 70’i ince disk üzerinde yer alıyor. Bu disk eski yıldızları barındıran şişkin merkez bölgesini saran sarmal kollardaki aktif yıldız oluşum alanlarından oluşuyor.

Michelle Collins: “Samanyolu ve diğer yakın sarmal gökada gözlemlerinden bu tip gökadaların genellikle ince ve kalın disklerden oluştuğunu biliyoruz” diyor. Kalın disk yaşlı yıldızlardan oluşur.

“Hubble görüntülerinden anladığımız ince disklerde genç yıldız ve gaz kümelerinin olduğu, ancak kalın disklerde daha erken dönemde oluşmuş yıldızların var olduğudur” diyor Collins.

M31 : Zincirli Prenses (Andromeda) Gökadası

Kalın disklerin oluşum süreci henüz net anlaşılabilmiş değildir. Bu yapıyı anlamak için daha önce Samanyolu’ndaki kalın disk üzerinde çalışmalar yapıldı. Ancak gökadamızın kalın diskinin büyük bir bölümünü göremiyoruz. Buna karşılık Andromeda’nın benzer kalın disk yapısı çok daha net bir görünmektedir.

Gökbilimcilere göre gökadanın disk özelliklerini belirlemek, gökada oluşumları ve gelecekleriyle ilgili daha net bilgiler verecektir.

Collins: “Daha önce gerçekleştirdiğimiz çalışmaya göre bu çalışma diskin, kimyasal yapısının daha farklı ve daha yaşlı olduğunu ortaya çıkardı. Gelecekte yapılacak daha ayrıntılı gözlemler bizlere sarmal gökadaların oluşumuyla ilgili soruların yanıtlanmasına olanak sağlayacaktır” diyor.