Titan’daki Karmaşık Yapıyı Belirlendi

Titan
Titan Satürn halkalarının önünden geçerken. (NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)

Cassini, Titan atmosferindeki yaşam için vazgeçilmez olan organik kimya bileşenlerinin düşünülenden daha aktif olduğunu ve bilinenden daha alt katmanlara kadar uzandığını belirledi.

NASA’nın Jet İticileri Laboratuarı’ndan Murthy Gudipati: “Bilimciler olarak Titan yüzeyine yakın yerlerdeki dağılımın temelde durağan ve bayağı olduğunu düşünüyorduk. Ancak deneysel gözlemler bize bunun doğru olmadığını gösterdi. Yeryüzünde soğuk ve az güneş ışığı yerler Titan’ın atmosferinin alt katmanlarıyla benzerlikler gösterir. Bu da Titan’ın “uyuyan dev” olmadığını aksine atmosferinin alt katmanlarındaki hareketlilikten dolayı “uyanık dev” olduğunu ortaya çıkarır” diyor.

Cassini’nin ESA yapımı Huygens gözlem aracının 14 Ocak 2005’de elde ettiği Titan alt mosferinin turuncumsu rengi. Huygens Titan atmosferini incelemek amacıyla dev uydunun içine gönderilmişti. Görüntüye tıkladığnızda Huygens’in elde ettiği görüntülerin verildiği filme ulaşacaksınız. (ESA/NASA/JPL-Caltech/University of Arizona)

1980’lerin başında Satürn görüntülerini ileten Gezgin (Voyager) göreviyle Titan’da metan ve etan gibi hidrokarbonlardan oluşmuş kalın bir atmosfer olduğu görüldü. Bu basit organik maddeler karbon-azot-hidrojen karışımındaki gibi havaya bir duman gibi karışır. Bu karışıma Carl Sagan “tholins” demiştir.

JPL Titan ekibi ve NASA’nın Astrobiyoloji Enstitüsü’nden Mark Allen: “Titan’ın üst atmosferinin karmaşık organik moleküllerin oluşumuna izin verdiğini biliyoruz. Şimdi de atmosferin alt katmanlarında katı ya da sıvı yerine gazlarla organik kimya tepkimelerini başlattığını biliyoruz” diyor.

40 yıl önce Allen laboratuarda ortam ışığına bırakılan ‘dicyanoacetylene’ kristalininkahverengi bir bileşiğe dönüştüğünü belirlemişti.

Yapılan son deneyde ‘dicyanoacetylene’ kristaline 355 nanometre dalga boyundaki lazer ışığı uygulandı. Gudipati’ye göre bu ışık Dünya’da güneş tutulmasını koruyucu bir gözlükle izleyen kişinin gözüne gelen ışık miktarı kadar olup Titan’ın alt atmosferine ulaşan düşük yoğunluklu ışığa benzer. Sonuçta Titan’ın alt katmanlarında ‘tholins’ oluşumunu destekleyen deneyde cam bölme içinde kahverengimsi pus oluştu.

Deneyle elde edilmiş kahverenginimsi bileşik. (NASA/JPL-Caltech)

Oluşan bu karmaşık organik yapının etkisiyle oluşan sıvı su Titan yüzeyinin altına sızıyor olabilir. Önceki laboratuar deneylerinde ‘tholins’ maddesinin sıvı suyun etkisi altında amino asitleri ve bu formdaki RNA nükleotid bazları gibi önemli biyolojik moleküller oluşmuştur.

NASA’nın Astrobiyoloji Enstitüsü’nden Edward Goolish: “Bu sonuçlar Titan yüzeyinde sanılandan çok daha geniş bir alanda daha karmaşık organik moleküllerin oluştuğunu gösterir. Yeni bilgiler eşliğinde Titan’ın oldukça ilginç bir astrobiyolojik çalışma ortamına sahip olduğu görülüyor” diyor.