Bilinen En Genç Gezegen Keşfedildi

Şimdiye kadar bilinen en genç gezegen keşfedildi. Yeni keşfedilen gezegen çıplak gözle görülemeyen 2M0437 adlı bebek yıldızın çevresinde dolanıyor. Keşif Hawaii Üniversitesindeki Mānoa Fakültesi öğrencileri, mezunları ve uluslararası bir bilim ekibi tarafından gerçekleşti.

Yer-Güneş uzaklığının 100 katı kadar yörüngeye sahip gezegen (b ile gösterilen) doğrudan gözlemle keşfedildi. (UH)

Başka yıldızların çevresinde dolanan binlerce gezegen keşfedildi. Ancak bu keşfi diğerlerinden ayıran özellikleri hem yeni oluşmuş olması hem de doğrudan gözlenebilmesidir. 2M0437b adlı gezegen, gezegenlerin nasıl oluştuğunu ve değiştiğini ileri süren teorilerin sınanmasını sağlayacak. Güneş Sistemi ve Yer’in kökenine ilişkin yeni bilgiler verecek. Çalışma Royal Astronomical Society’de yayınlandı.

Makalenin başyazarı Eric Gaidos: “Şans eseri teleskoplarımızla doğrudan gözlediğimiz gezegen onu elit sınıfa ekler. Bu gezegenden gelen ışığı analiz ederek, bileşimi ve belki de yıldızı çevresinde uzun süre önce yok olan gaz ve toz bulutunun nerede ve nasıl oluştuğu hakkında bir şeyler söyleyebileceğiz” diyor.

Araştırmacılar gezegenin Jüpiter’den birkaç kat daha büyük olduğunu ve yıldızıyla birlikte birkaç milyon önce, ana Hawaii Adalarının okyanus üzerinde ilk ortaya çıktığı sıralarda, oluştuğunu tahmin ediyor. Gezegen o kadar genç ki, oluşumu sırasında açığa çıkan enerjiden dolayı hâlâ, Kilauea Yanardağından çıkan lavlar kadar, çok sıcak.

Bebek yıldız, Boğa takımyıldızında, 450 ışık yılı uzaktaki karmakarışık gaz ve tozla örülü dev yıldız doğumevi Boğa Moleküler Bulutunda yer alıyor.

Gezegen ilk kez araştırmacı Teruyuki Hirano tarafından Subaru Teleskopu ile 2018’de görüldü. Geçtiğimiz birkaç yıl içinde de diğer teleskoplarla dikkatle izlendi.

Ardından Gaidos ve ekibi Maunakea’daki Keck Gözlemevini kullanarak yıldızın çevresinde bir gezegen olduğunu doğruladılar ve yıldız gökyüzünde yavaş hareket ettiği için takip gözlemleri üç yıl sürdü.

2M043b’nin yörüngesi Güneş Sistemindeki gezegenlerden daha geniştir. Yıldızına 100 Yer-Güneş uzaklığı yörüngesi nedeniyle gözlenmesi kolaydır. Ancak Dünya atmosferinin neden olduğu görüntü bozulması nedeniyle karmaşık “uyarlanabilir” optik aletlere gereksinim vardır.

two telescopes
Maunakea’daki Subaru (soldaki) ve Keck (sağdaki) gözlemevleri

Gelecekte daha büyük teleskoplar ve özellikle de yakın zamanda fırlatılacak olan James Webb teleskopu ile gezegenin ayrıntılarına ulaşabileceğiz: atmosferindeki gazlar, çevresinde bir uydu oluşturabilecek enkaz diskinin olup olmadığı gibi.