Bir Bebek Yıldız Yakalandı

Gökbilimciler yeni yıldız oluşturan bir bulutsuda gaz ve toz diskinin içinde hapsolmuş yeni bir yıldızı doğarken yakalamayı başardılar. (NASA/ESA)

Gökbilimciler 800 ışık yılı uzaklıktaki Kahraman Bulutsusu’nda yeni yıldız oluşumunu gösteren bir nesneyi keşfettiler. Henüz tam bir yıldıza dönüşmeyen nesne, çevresindeki gaz ve toz diskini çekiyor.

Bilim insanları L1448-IRS2E olarak kodlanan nesneyi Spitzer Uzay Teleskopu ve Hawaii Milimetrealtı Gözlem Dizisi’ni (Hawaii Submillimeter Array) kullanarak keşfettiler.

Gökadalarda yayılmış halde bulunan gaz ve toz örtüleri, yoğunlaşarak sıcak ve büyük gaz kümelerini oluşturur. Bu da yıldız oluşumunun ilk aşamasıdır. Gökbilimciler L1448-IRS2E ön yıldızının, yoğun bir molekül bulutunun içinde olduğunu düşünüyor. Buradaki süreç yoğunlaşmış ve sıcak gaz diskinden oluşan ön yıldızın çekirdeğinin, çevresindeki molekül bulutundan malzeme çekerek başlıyor.

Yale Üniversitesi’nden “Bir yıldızın oluşumunu bu aşamada iken görmek çok zordur. Hem çok az ışık yayarlar hem de süreç oldukça kısadır” diyor. Ekip toz içindeki nesneyi zayıf ışık yayarken yakaladı.

Kızılötesi dalga boylarında büyük toz diskleriyle ışınım yayan ön yıldızların parlaklığı, 1 ile 10 kat Güneş parlaklığı kadardır. L1448-IRS2E ise Güneş parlaklığının onda birine sahip olduğundan ön yıldızlara oranla daha az parlaktır. Nesne merkezinden dışarı yüksek hızda gaz atıyor ve bu da nesnenin yıldızın oluşumunun ön aşamasında olduğunu doğruluyor. Şimdiye kadar bir yıldızın oluşumunda görülmeyen bu fışkırmalar yıldızı kuşatan manyetik alanın bir etkisidir.
Yale Üniversitesi’nden Hector Arce: ”Yıldızların evriminin anlaşılabilmesi için önemli olan bu tür ön yıldız oluşumlarının daha fazlası için ekip Herschel Uzay Teleskopu’ndan da yardım bekliyor. “Bir yıldız onu oluşturan kütle ile oluşur. Ancak biz hala bu kütlenin oluşum süreçlerini bilmiyoruz. Bu bizim araştırmalarımıza temel olan sorulardan biridir” diyor.

Kaynak: Astronomy