Bir Felaket Haberi de Benden

Yolumuza bir yıldız çıkabilir mi? (ESO)

Hep sağdan soldan mı duyacaksınız. Bu kez Astronomi Diyarı’ndan duyun: Dünya’nın sonu yakın…  Bir cüce yıldızın bize, yani Güneş Sistemine doğru yaklaştığı ve 1.5 milyon sonra Oort Bulutu’yla etkileşime girebileceği belirtiliyor.

Yıldız bize doğru yaklaşıyor ve 1.5 milyon yıl sonra bu yıldıza ait kuyrukluyıldızlar Dünya’ya yönelebilir. Tabi bunu şimdiden yazmak biraz fantastik kaçıyor ama bu olmayacak şey de değil.

Rusya’nın St. Petersburg kentindeki Pulkovo Gözlemevi’nden Vadim Bobylev, ESA’nın Hipparcos uydusunun verilerini de kullanarak komşu bir yıldızın hız ölçümlerini gerçekleştirdi.

Buna göre dört yıldızın Dünya’dan yaklaşık 9.5 ışık yılı uzaklıktan yani Oort Bulutu içinden  geçeceği bulundu. Oort Bulutu Güneş çevresinde dolanan en uzak ve soğuk nesnelerin, kuyrukluyıldızların bulunduğu kümedir.

Bu yıldızların içinde en tehlikeli olanı ise Gliese 710 adıyla bilinen 63 ışık yılı uzaklıktaki bir turuncu renkteki cüce. Önceki çalışmalarda bu yıldızın 1.5 milyon yıl sonra Oort kümesinin içinden geçebileceği öne sürülmüştü. Yıldız bize doğru saniyede 14 km hızla yol alıyor.

Bobylev’in hesaplarına göre Gliese 710’un Oort Kümesi içinden geçme olasılığı % 86. Böyle bir olay ise bölgedeki kuyrukluyıldızların ve diğer nesnelerin yörüngelerini etkileyip o bölgede bir kaos yaşanmasına neden olabilir. Yörüngesinden fırlayan binlerce nesne iç sisteme doğru hareket edip Dünya ile de çarpışabilir.

Dünya-Güneş uzaklığını 1 GB (gökbirimi) olarak düşünürsek, Gliese 710’nun 1000 GB kadar yakınımıza gelme olasılığı ise 10000 de 1 kadar. Böylesine bir uzaklık ise Neptün’ün ötesindeki buzlu nesneleri itip onların yerlerini değiştirebilir. Hatta Neptün’ün yörüngesinde bile bir değişikliğe neden olabilir. NASA’nın Kaliforniya’daki Jet İtiş Gücü Laboratuvarı’ndan Paul Weissman’a göre, “böyle bir şey çok önemli olay olur.”

“Böyle bir karşılaşmanın mümkün olabileceğini biliyoruz. Ancak sonucun daha sağlam ve daha güvenilir olması için daha fazla ayrıntı ve daha sağlam çalışma yapmak gerekiyor” diyor Weissman.

Kaynak: New Scientist