Bir Göz Bizi İzliyor!

3000 ışık yılı uzaklıktaki Kedi Gözü Bulutsusu (NGC 6543) kedi gözünü andıran ilgi çekici bir gökcismidir. NASA/ESA Hubble Uzay Teleskopu ile elde edilen bu görüntüde birçok kabarcık görülüyor. Bu şekiller ömrünün sonuna gelmiş bir yıldızın katmanlarını fırlatmasıyla oluşur.

kedi_gozu_bul
Kedi Gözü Bulutsusu. (ESA, NASA, HEIC and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA))

Büyük bir yıldızın ölümü de muhteşem olur: süpernova patlaması ile kendini gösterir. Patlama sonrasında ise gezegenimsi bulutsu adı verilen görsel açıdan zengin ve göze hoş görünen yapılar ortaya çıkar. Bu bulutsular küçük teleskoplarla bir gezegen gibi disk şeklinde örüldüğü için ‘gezegenimsi bulutsu’ olarak adlandırılırlar.

Kedi Gözü Bulutsusu ilk kez 1786 yılında William Herschel tarafından keşfedildi. Büyük teleskoplarla daha ayrıntılı görüntülerine kavuştuğumuz bu bulutsuyu görmek için orta güçteki bir teleskopa ve yeterince karanlık bir ortama ihtiyacınız var. Bulutsu 8,1 kadir parlaklığa sahip.

Merkezdeki yıldızın her kasılmasıyla bış uzaya fırlayan yeni gaz ve toz kabarcıkları neredeyse Güneş Sistemi’ndeki tüm gezegenlerin kütlesi kadardır. Bu kabarcıkların uzaya yayılması sonucunda ise böylesi ilginç bir görüntü ortaya çıkmaktadır.

ESA