Buluttaki Atarca

G327.1-1.1 Samanyolu içinde süpernova olarak patlayan bir yıldızın kalıntısıdır. Yıldızdan geriye hızla dönen bir nötron yıldızı kaldı. Atarca,  Chandra ve XMM Newton’un (mavi) algıladığı x-ışını ile radyo dalgaboyu (sarı) yaymakta. Büyük kırmızı daire ise patlamanın radyo dalgası yayılmasını gösteren kızılötesi alanda alınmış 2MASS verisiyle elde edildi.

Sıradışı ve bulutsunun merkezi dışında görülen G237.1-1.1’nin yapısı ve kuyrukluyıldızı andıran kuyruğu hakkında net açıklama yoktur. En olası açıklama maddenin bir şok dalgası nedeniyle sıçraması sonucunda oluştuğudur. Atarca patlama merkezinden yukarı doğru hareket ediyor. Atarca rüzgar bulutsusu ters şok dalgası nedeniyle alt-sol kısma doğru hareketli. Ataracanın hareketi ve ters şok dalgası yukarıdaki görüntüde gösterilmiştir.

X-ışını gözlemleri ile bilim insanları süpernova patlaması sonrasında genişlemeye neden olan dalga ve enerjiyi, kalıntının yaşını hesaplayabilirler. atarcanın oluşturduğu yeni balon ters şok ile temizlenen yeni atarca rüzgarını gösterir.

Görüntü için tıklayınız.