Şafak (Dawn) uzay aracı asteroit kuşağındaki cüce gezegen Ceres’i incelemeyi sürdürüyor. Aracın ilettiği veriler gökbilimcilere yeni ipuçları veriyor. Son çalışmada Ceres’i üç boyutta gösteren bir dakikalık film üretildi. Ceres yaklaşık 4300 km çapındadır.

Los Angeles Üniversitesi’nden Christopher Russell: “Ceres yardımıyla önemli bilgiler elde edebileceğiz” diyor.

Bol kraterli cüce gezegen Ceres (NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA).

Şafak uzay aracı bir yıl boyuna Ceres’i gözleyecek. 2007’de fırlatılan Şafak Temmuz 2011-Eylül 2012 arasında Mars ile Jüpiter arasındaki asteroit kuşağındaki en büyük asteroit Vesta’yı gözledi.

Bilim insanları Vesta’nın yüzeyini gözleyerek Güneş Sisteminin oluşumu sırasındaki koşulları öğrendi. Ceres ise Vesta’dan daha farklı yapıya sahiptir.  Örneğin Vesta’da çok az miktarda su ve buz varken, Russell’a göre Ceres’in yüzeyinin altında önemli miktarda su ve buz olabilir.

“Suyun varlığı tepelerin çok yükselmesine engel olacağı gibi yüzeydeki mineralleri de etkileyecektir”. Russell ayrıca Ceres’te Vesta’nın tersine zayıf bir atmosfer ve belki de yaşama sahip olabileceğini de söylüyor.

Bilim insanları Ceres verileri arttıkça şeklini, boyutunu, iç yapısını, yüzeyini, termal ve tektonik evrimini öğrenebilecek. Verilerle Ceres ve Vesta’nın hangi koşullarda oluştuğu anlaşılabilecek.

Şafak, standart roketlere göre on kat daha verimli çalışan iyon itici roketlere sahiptir. Araçta ayrıca yüzeydeki elementlerin dağılımını ortaya çıkaran iki yüksek çözünürlüklü kamera, mineral analizi için görünür ve yakın kızılötesi tayfölçerleri, yüzeydeki hidrojen ve demir dağılımını gösteren gama ışını ve nötron tayfölçeri bulunmaktadır.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=uSaLVAl-ObY