Çok Renkli Fırıldak

Fırıldak ya da M101 Gökadası NASA’nın dört ayrı teleskopu ile morötesi, kızılötesi, görünür ve X-ışını ortamlarında görüntülendi. Ortaya çıkan birleştirilmiş görüntüde M101’ün sarmal kollarına sıkıca sarılmış genç ve yaşlı yıldızların eşit dağılımı göze çarpıyor. Bu tür görüntüler gökbilimcilere tüm parçanın özelliklerini sunarak görülmeyeni ortaya çıkarır. Bu görüş aynı zamanda kamera, morötesi kamera, gece görüş gözlüğü ve X-ışını ile bir yere bakmaya benzer.

Fırıldak Gökadası Büyükayı takımyıldızında yer almaktadır. Fırıldak Gökadası Samanyolu’na göre % 70 daha büyük olup 170 000 ışık yılı çapında ve 21 milyon ışık yılı uzağımızdadır. Yani insanın Dünya’da var olmasından 21 milyon yıl önceki ışıklarını görüyoruz. Bu da gördüğümüzün 21 milyon yıl önceki M101 olması demektir.

Bileşik görüntüdeki en sıcak ve en enerjik alanlar Chandra X-Işını Gözlemevi’nin elde ettiği X-ışını görüntüsünde gözlenen mor renkte parlayan yıldızlar, milyon derecelik gazın çevirdiği ve çarpışan maddeyle kuşatılmış karadelikler oluşturuyor.

Chandra’nın elde ettiği X-Işını görüntüsü. Spitzer’in elde ettiği kızıötesi görüntü.
Hubble’ın elde ettiği görüntü. GALEX’in elde ettiği morötesi görüntü.

Spitzer Uzay Teleskopu’nun kızılötesi ile elde ettiği kırmızı görüntü ise yeni yıldız oluşumlarının gerçekleştiği tozlu kısımları göstermektedir.

Hubble Uzay Teleskopu’nun elde ettiği sarı görüntü ışığın çoğunun yıldızlardan alındığı görünür bölgeye aittir. Bu görüntü aynı zamanda kızılötesi ile görülen sarmal yapının toz şeritlerini ortaya çıkarmaktadır.

Gökada Gelişim Tarayıcısı (Evolution Explorer-GALEX) ile elde edilen mavi görüntü yaklaşık 1 milyon yıl önce oluşmuş sıcak ve genç yıldızları morötesi dalga boyunda ortaya çıkarıyor.

Chandra