Dünya Büyüklüğündeki İlk Gezegen Keşfedildi

Kepler, başka bir yıldızın yaşam alanı içinde bulunan ilk Dünya büyüklüğündeki gezegenini keşfetti. Yaşam alanı içinde yer alan bir gezegen sıvı suyu bulundurabilir. Dünya büyüklüğündeki Kepler-186f yıldızının yaşam alanı içinde yer alıyor.

Daha önce de yaşam alanı içinde gezegenler bulunmasına karşılık bunların en küçüğü bile Dünya’dan yüzde 40 daha büyüktü. Bu nedenle Kepler-186f en azından büyüklüğü bakımından Dünya’yı andıran ilk gezegendir.

Kepler-186f_otegezegen
İlk dünya benzeri gezegen olan Kepler-186f ve Kepler-186 sisteminin temsili resmi (NASA Ames/SETI Institute/JPL-Caltech)

NASA Genel Merkezi’ndeki Astrofizik Bölümü yöneticisi Paul Hertz: “Kepler-186f keşfi yeni dünya keşiflerinin de habercisidir. Gelecekteki Ötegezegen Geçiş Tarama Uydusu (Transiting Exoplanet Survey Satellite) ve James Webb Uzay Teleskopu gibi araçlarla daha fazla kayasal gezegen keşfi, bunların atmosfer ve yüzey yapıları incelenebilerek gerçekten Dünya gibi olan gezegenleri bulma yolunda önemli adımlar atılacaktır” diyor.

Kepler-186f’nin büyüklüğü bilinse de henüz kütle ve yüzey yapısı hakkında bilgi sahibi değiliz. Önceki araştırmalara göre gezegenin karasal olması muhtemel görülüyor.

Dünya ve Kepler-186f’nin büyüklükleri ile bulundukları sistemlerin karşılaştırılması. Turkuaz renkli bölgeler Güneş’in ve Kepler-186 yıldızının yaşam alanını gösteriyor  (NASA Ames/SETI Institute/JPL-Caltech).

NASA’nın SETI Enstitüsü’nden Elisa Quintana: “Şimdilik yaşamın olduğu tek yer biliyoruz: Dünya. Güneş Sistemi dışında araştırma yaparken de Dünya benzeri gezegenleri bulmaya çaba gösteriyoruz. Yaşam alanı içinde ve üstelik Dünya büyüklüğünde olan bir gezegen keşfi çok önemli bir adımdır” diyor.

Kepler-186f’nin bulunduğu Kepler-186 sistemi Dünya’dan yaklaşık 500 ışık yılı uzaklıktadır. Dört gezegen arkadaşının olduğu ‘f’ gezegeninin yıldızı ise Güneş’in yarı boy ve kütlesindedir. Yıldız, Samanyolu’ndaki yıldızların yüzde 70’ini oluşturan M sınıfı ya da kırmızı cüce sınıfındadır.

“M cücelerden çok fazla var. Gökadadaki başka bir yaşam izini, bir M cüce yörüngesindeki gezegende bulabiliriz” diyor Quintana.

Dünya’nın Güneş’e göre uzaklığının üçte biri uzaklıktaki yörüngesinde dolanan Kepler-186f’nin yörünge dönemi 130 gündür. Gezegen, yıldızından Dünya’nın Güneş’ten aldığı kadar enerji almaktadır. Buna karşılık Kepler-186f’nin öğle zamanındaki yıldızın görünen parlaklığı, Güneş’in batmadan bir saat önceki parlaklığı kadardır.

Çalışma ekibinden Thomas Barclay: “Bir gezegenin yaşam alanında olması yaşanabilir olması anlamına gelmez. Gezegenin sıcaklığı atmosferinin özelliğine bağlıdır. Kepler-186f’yi şimdilik Dünya’nın kardeşi yerine yeryüzünün ikizi olarak kabul etmeliyiz. Gezegenin Dünya’ya benzer özellikleri var” diyor.

Sistemdeki diğer gezegenler Kepler-186b, Kepler-186c, Kepler-186d ve Kepler-186e ise sırasıyla yıldızlarının çevresinde 4, 7, 13 ve 22 günlük dönemlerle dolanırlar.

Güneş benzeri yıldızın çevresinde Dünya benzeri gezegen bulma adımını kimyasal özellikleriyle ikiz Dünya keşifleri izleyecek. Kepler Uzay Teleskopu 150.000’den fazla yıldızın parlaklığını ölçerek Güneş benzeri yıldızların çevresinde yeni dünyalar arayan NASA’nın ilk gezegen avcısı teleskopudur.

Kepler-186f, yaşam olasılığı olan gezegenler tablosunda yerini aldı.