Bu Filmde Dünya ve Ay Başrollerde

NASA’nın bir gözlem uydusu Ay’ı Dünya’nın aydınlık tarafından geçerken görüntüleyerek özel bir görüntü elde etti. Bu sırada Ay’ın Dünya’dan görülmeyen tarafı görüntülendi.

dunya_ay
Bu özel görüntü DSCOVR uzay aracı ile 1,5 milyon kilometre uzaktan elde edildi. DSCOVR aracının asıl amacı güneş rüzgârını izlemektir.(NASA/NOAA).

Bu özel görüntü Derin Uzay İklim Gözlemevi (Deep Space Climate Observatory, DSCOVR) uzay aracındaki Dünya Polikromatik Görüntüleme Kamerası (Earth Polychromatic Imaging Camera, EPIC), dört megapiksel CCD kamerası ve teleskopu ile Dünya’dan 1,5 milyon kilometre uzaktan elde etti. DSCOVR aracının asıl amacı güneş rüzgârını izlemektir.

Araç Dünya’nın ozon tabakası, bitki örtüsü, bulut yüksekliği ve kuzey ışıklarını izlemektedir. Araç Dünya çevresinde dolandığı için yılda iki kez bu tür görüntüler üretebilecek.

Görüntülerde Ay, Kuzey Amerika yakınındaki Pasifik Okyanusu üzerinde hareketlenirken görülüyor. Dünya’nın yörünge eğimi nedeniyle Kuzey Kutbu sol üst köşededir.

30 saniye aralıklı pozlarla üretilmiş film (NASA/NOAA).

Ay’ın Dünya’ya göre görülmeyen kısmı Sovyet Luna 3 aracının 1959 yılında fırlatılmasına kadar görülmemişti. O zamandan bu yana birçok uzay aracı Ay’ın bu kısmını görüntüledi. Ay Dünya’ya kilitli dolandığından yerdeki gözlemci her zaman uydumuzun aynı tarafını görmektedir. Bu ise Ay’ın dönme süresi ile Dünya çevresindeki dolanma süresinin aynı olması demektir.

Buna benzer bir görüntü en son NASA’nın Derin Darbe (Deep Impact) uzay aracı ile Mayıs 2008’de 50 milyon km uzaklıktan elde edildi. Bu görüntüde Ay’ın bir kısmı güneş ışığı tarafından aydınlanmıştı.

Dünya’nın doğal rengi kameranın çektiği kırmızı, mavi ve yeşil renkteki üç ayrı monokromatik pozla üretildi.

Ay’ın ‘karanlık yüzü’nde dikkatleri ilk çeken yerler.

Ay’ın hareketi ise yaklaşık 30 saniye arayla alınmış üç görüntüyle oluşturuldu. Hareketli görüntüye dikkatle bakıldığında Ay Dünya’nın sol altında belirdiğinde kenarında kırmızı renkte bir çizgi ve Dünya’yı terk ederken yeşil bir çizgi görülür. Bu ise renk birleştirilmesinden kaynaklanan normal bir sonuçtur.

Ay’ın karanlık tarafında karanlık ovaları ya da denizlerine pek rastlanmaz. Bunun yerine ilk etapta göze çarpan Tsiolkovskiy ya da Jackson krateri gibi bol sayıda krater ve dağ bulunur.

NASA’nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi’nden DSCOVR projesi bilim insanlarından Adam Szabo: “Ay’ın şaşırtıcı kadar parlak olduğunu görüyoruz. Ancak karanlık uzayda Dünya elbette uydumuzdan daha parlaktır” diyor.

EPIC gelecek aydan itibaren düzenli gözlemlere başlayacak ve bunlar internet sayfasında yayınlanacak. Kamera ile gezegenimizin farklı bölgelerine ait farklı açıdan alınmış görüntülerine ulaşabileceğiz.

NASA/Goddard