ESA’dan Yeni Uzay Görevleri

Üç yeni uzay görevinden ikisi seçilecek. (ESA)

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) 2017’den önce 2 orta sınıf uzay görevini gerçekleştirecek 3 adayı belirledi: Karanlık enerji (Öklid), diğer yıldızlar çevresinde yaşam barındırabilecek gezegen keşfi (PLATO)  ve Güneş’in bilinmeyenleri.

Geçtiğimiz Perşembe günü, 18 Şubat 2009’da ESA Bilim Programı Komitesi (SPC) yeni önerilen 3 uzay görevine onay verdi.

Bu görevlerden ilki olan Öklid ile temel fizik ve kozmolojinin yanıt aranan karanlık enerji ve karanlık maddeyle ilgili araştırma yapılacak. Gökbilimciler karanlık maddenin bildiğimiz maddeye etki ettiğini düşünüyorlar. Öklid ile evrenin temelini oluşturan gökadaların dağılım haritası oluşturulmaya çalışılacak.

Diğer görev olan PLATO ile de diğer yıldızların çevresindeki gezegen dağılımları incelenecek. Bu gezegenlerden kaçının yaşam alanı içinde yer aldığı da ortaya konulacak. Gezegenlerin yapıları, gaz dağılımları gibi ayrıntılar da PLATO görevinin önemli bir parçasını oluşturuyor.

Görevlerden biri Güneş gözlemi üzerine. Yukarıdaki sıralı yıllara ait Güneş görüntüleri SOHO uydusuyla alınmıştır.

Güneş Gözlemcisi ise Güneş’in çevresinde dolanarak yıldızımızın bilinmeyenlerini ortaya çıkaracak. Araç Güneş’e yakın bir konumda, 62 güneş yarıçapı kadar uzaklıkta, dolanacak. Böylece Güneş’in kutup bölgeleri ile Dünya’dan görünmeyen kısımları görüntülenmiş olacak.

Bu üç yeni çalışma aslında 2007 yılında kabul edilen 52 yeni görev arasında yer alıyordu. 2008 yılında bu sayı 6’ya kadar düştü ve değerlendirilmesi için bu yılı bekledi. SPC Başkanı Lennart Nordh, 6 görev teklifi arasından 3 tanesini seçmenin kendilerini zorladığını kabul ediyor.

Oylama süreci henüz bitmedi. Çünkü bu 3 görevden 2 tanesi gerçekleştirilecek. Bir görev saf dışı edilecek.

Bu kadar da değil. SPC ayrıca Haziran ayındaki toplantısında SPICA görevine ESA’nın katkı verip vermeyeceğini de görüşecek.

SPICA kızıl ötesi uzay teleskobu, Japon Uzay Ajansı JAXA tarafından yönetilecek. Teleskop gezegen oluşumlarını ve uzak genç gökadaları gözleyecek.

Kaynak:  ESA