Fermi Teleskobu’ndan Mikrokuasar İncelemesi

Gökbilimciler Kuğu X-3’den yayılan yüksek enerjili gama ışınının ikili bir sistem tarafından  oluştuğunu gösterdi. Sistemin üyelerinden biri olan büyük yıldız, yakınındaki bir nesnenin–nötron yıldızı veya karadelikde olabilir- etkisinden dolayı uzaya ışık hızının yarısı hızda radyo dalgası yayıyor.

Gökbilimciler bu tür nesneleri mikro kuasar olarak adlandırır. Bu tür nesneler merkezlerinde süper kütleli karadelik olan uzak gökadaların ve blazarların küçük bir kopyaları gibi çok güçlü radyo dalgalarını yüksek hızda yayınlarlar. Mikro kuasarların parlaklıkları çok hızlı bir şekilde değişir. Kuğu X-3 nesnesi de bir mikro kuasar örneği olarak kabul edilmiş. Sistem ilk kez 1966 yılında keşfedildi. Daha sonra Fermi Uzay Teleskobu ile keşif onaylandı.

Kuğu X-3’ün merkezinde  taç sıcaklığı 100 000 C derece (Güneş’in 17 katı) olan bir yıldız bulunuyor. Bu yıldız yalnız 100 000 yıl içinde yıldız rüzgarları ile Güneş kütlesi kadar kayba uğrayabilir.

Yıldız her 4.8 saatte bir gömülü bir disk çevresinde dolanıyor. Bu nesnenin nötron yıldızı değil büyük bir olasılıkla karadelik olabileceği düşünülüyor. Parlak gama ışını diskten uzak bir bölgede oluşuyor. Bu gama ışınlarının hızla hareket eden elektronların morötesi ışık altında hareket etmesiyle oluşuyor.

Diskin uzak bir noktasından yola çıkan elektronlar morötesi ışının fotonlarıyla çarpışınca enerji kazanırlar. Bu enerjiyle uzaya ve dolayısıyla da dünyaya ulaşırlar.

Kuğu X-3 nesnesindeki gaz fışkırmalarının bir kısmı içeri bir kısmı dışarı doğru fışkırır görünüyor. Bu durumun nedeni henüz anlaşılamadı. 2008 yılının 11 Ekim, 20 Aralık tarihlerinde ve 2 Ağustos 2009 tarihinde  Kuğu X-3 oldukça aktifti. Güçlü gama ışını parlamaları ölçüldü. Yeni bilgiler yüksek enerjiye ulaşan parçacıkların nasıl hızlandığını ve fışkırmaların hareket yönlerini anlamaya yardımcı olabilecek.

Kaynak:  NASA