Hubble’dan M9 Şöleni

NASA/ESA Hubble Uzay Teleskopu gökadamızın merkezine yakın bir yerde olan Messier 9 (M9) küresel yıldız kümesinin en net görüntüsünü elde etti. Çıplak gözle oldukça silik görülen yıldız topu, Hubble daha net görülebiliyor. Küme 250 000 yıldızdan oluşuyor.

25 000 ışık yılı uzaklıktaki M9, gökada merkezinden kaynaklanan çekim etkisi nedeniyle hafifçe bükülmüş gibi görünüyor.

25 000 ışık yılı uzaklıktaki 250 000 yıldızlı M9 küresel yıldız kümesinin en net görüntüsü Hubble ile elde edildi. (NASA & ESA)

Küresel kümeler evrenin yaşından birazcık küçük yaşta olan en eski yıldız kümeleridir. Güneş’ten iki kat daha yaşlı yıldızların belirginleştirdiği M9 ağır elementler bakımından Güneş’e göre fakirdir.

Gezegenimizi ve nihayetinde yaşamı oluşturan demir, oksijen ve karbon gibi çok önemli elementler M9 kümesinde çok az miktarda bulunur. Evrenin en ağır elementleri yıldızların çekirdeklerinde yavaş yavaş üretilir ve süpernova patlamalarıyla dışarı atılır. M9 yıldızları oluştuğu zaman bu elementlerden uzayda çok az miktarda vardı.

Adından da anlaşılacağı üzere Messier 9, 1764 yılında büyük Fransız gökbilimci Charles Messier tarafından keşfedilmişti. Günümüzün gelişmiş teleskopları bile kümedeki yıldızları ayrı ayrı göremezken Messier kümeyi belirsiz bir leke olarak görmüş ve bulutsu sınıfına almıştı. Gökbilimci William Herschel ise 18. yüzyılda kümenin yıldızlardan oluştuğunu anlamıştı.

Dijital Gökyüzü Tarayıcısı 2 ile elde edilen bu geniş alan görüntüsünün merkezindeki M9′un hemen sağında Barnard 64 ve güneydoğusunda Barnard 259 karanlık bulutsuları görülüyor. (NASA, ESA, Digitized Sky Survey 2)

Bugünün gökbilimcilerin emrinde Messier’in elindeki teknolojik araçlardan çok daha fazlası bulunuyor. Örneğin Hubble ile elde edilen bu yüksek çözünürlükteki görüntü sayesinde kalabalık merkezi bölgedeki yıldızları bile görebiliyoruz. Gökyüzünde bir toplu iğne başı kadarlık bir alanı kaplayan bölgede 250 000’den fazla yıldız bulunuyor.

Hubble görüntüsü teker teker yıldızları göstermenin dışında ayrıca yıldızların farklılığını renklendirerek de göstermiş. Renkler doğrudan yıldızların sıcaklığıyla ilgilidir. Ancak sanılanın aksine kırmızı renk soğuk yıldızları, mavi renk ise sıcak yıldızları gösteriyor.

Loading player…