Kepler’den 461 Aday Gezegen

Kepler gezegen olması olası yeni adayları keşfetmeyi sürdürüyor. ( NASA Ames Research Center/W. Stenzel)

NASA’nın Kepler Uzay Teleskopu ile 461 gezegen adayı belirlendi. Aday gezegenlerden dördü Dünya’nın en fazla iki katı büyüklükte ve yörüngeleri sıvı suyun bulunabileceği yaşam alanı içinde yer alıyor.

Mayıs 2009 ile Mart 2011 arasında gerçekleşen gözlemlere dayanan verilerde küçük gezegen adayı olan yıldız sayısında belirli bir artış sağlandı.

Kaliforniya SETI Enstitüsü’nden Kepler görevi ekip üyesi Christopher Burke: “Dünya gibi yaşam alanı sınırları içinde yer alan yeni gezegen keşfetmek için kullanabileceğimiz elimizdeki en iyi teleskop Kepler’dir” diyor.

Şubat 2012’de yayınlanan son Kepler katalogundan bu yana keşfedilen aday gezegen sayısı yüzde 20 arttı. Şimdi elimizde onay bekleyen 2036 yıldızın çevresinde dolanan 2740 gezegen bulunuyor. En önemli artış ise yüzde 43 ile Dünya büyüklüğünde ve yüzde 21 ile süper Dünya büyüklüğündeki gezegenler ile gerçekleşti.

Yeni verilerde birden fazla gezegeni olan yıldız sayısı 365’den 467’ye çıktı. Bugün ise Kepler’in gezegen adaylarının yüzde 43’ünün komşu gezegenlere sahip olduğunu görülmüştür.

NASA’nın Ames Araştırma Merkezi’nden gezegen bilimci Jack Lissauer: “Kepler’in yeni adayları onaylanırsa ötegezegenlerin önemli bir kısmının çoklu gezegen sistemlerine ait olduğu görülecek. Bunu yalnızca yakınımızdaki gezegen sistemlerine bakarak bile anlayabiliriz” diyor.

Ocak 2013 verilerine göre Kepler adaylarının değişim grafiği. Buna göre en fazla keşif % 43 ile Dünya benzeri ve % 21 ile süper-Dünya büyüklüğündeki gezegenlerde gerçekleşti. (http://www.jpl.nasa.gov/images/kepler/20130107/pia16607-226.jpg)

Kepler Uzay Teleskopu 150 000’den fazla yıldızı gözleyerek geçiş yöntemine göre gezegen arıyor. Yıldızın önünden geçen bir gezegen, büyüklüğü ve yıldızına uzaklığına göre, yıldızın görünen parlaklığında bir azalmaya neden olur. Bu yönteme geçiş yöntemi deniyor. Keşfedilen aday gezegenlerin onaylanması için ise Kepler’in bu cisimleri en az üç kez görmesi gerekir.

Bilimciler uzay aracındaki aletleri ve astrofiziksel tanımlardan yola çıkarak aday gezegenleri belirleyebilmek ve bunları gezegen olmayan cisimlerden kaynaklı hatalardan arındırabilmek için 13 000’den fazla veriyi inceler.

Aday gezegenlerin onay görmesi için ek gözlem ve izleme verilerine ihtiyaç duyulur. 2012 yılı başlarında Kepler verileriyle 33 aday gezegen onay gördü. Bugün ise bu sayı 105’tir.

Kepler Ames görevi ekibi üyesi Steve Howell: “Kepler daha uzun sürelerdeki gözlemleriyle yörüngesi Dünya’nınkine benzeyen daha küçük gezegenleri ortaya çıkarır. Biz artık gerçek bir Dünya keşfetmenin sınırında olabiliriz, ama ne zaman?” diyor.

Kepler gezegen adaylarının tam listesi NASA’nın Ötegezegen Arşivi’nde tablo şeklinde yayınlanmaktadır. Arşive http://exoplanetarchive.ipac.caltech.edu/index.html adresinden ulaşılabilir.