Kırmızı Cücelerde 15 Yeni Gezegen Keşfi

Gökbilimciler biri “süper dünya” olmak üzere 15 yeni gezegen keşfetti. Güneş sisteminin yakınlarındaki soğuk kırmızı cüce yıldızların çevresinde dolanan gezegenlerin keşfi, gezegen oluşum ve evrimlerini ele alan çalışmalar nedeniyle oldukça önemli.

Dünya’dan yaklaşık 200 ışık yılı uzaklıktaki en parlak kırmızı cücelerden olan K2-155’in Dünya’dan biraz daha büyük üç gezegeni bulunuyor (Tokyo Tech).

Tokyo Teknoloji Enstitüsünün Dünya ve Gezegen Bilimleri Bölümünden Teruyuki Hirano liderliğindeki ekip kırmızı cüce yıldızların çevresinde dolanan 15 gezegen keşfetti.

Dünya’dan yaklaşık 200 ışık yılı uzaklıktaki en parlak kırmızı cücelerden olan K2-155’in Dünya’dan biraz daha büyük üç gezegeni bulunuyor. Bu üç süper-dünyadan yıldızına en uzakta ve yaşam alanı içinde yer alan K2-155d’nin 1.6 Dünya çapında olduğu belirlendi.

Veriler NASA’nın Kepler aracının ikinci görev adı olan K2, Hawaii’deki Subaru teleskopu ile İspanya’daki İskandinav Optik teleskopu da olmak üzere yer merkezli teleskopların yaptığı gözlemlere dayanmaktadır.

Araştırmacılar, K2-155d’nin mevcut konumunu, büyüklüğünü dikkate alarak yaptıkları üç boyutlu iklim simülasyonuyla yüzeyinde sıvı su olabileceğini belirledi. Hirano heyecanlı ancak bir o kadar da temkinli. “Simülasyonlarımızda gezegen atmosferi ve bileşimi olarak Dünya benzeri bir yapı kullanıldı ancak gerçekte bunun böyle olduğunun bir garantisi yok.”

K2-155d’nin yaşanabilir olup olmadığını belirleyebilmek için öncelikle yıldızının yarıçapı ve sıcaklığının net bir şekilde bilinmesi gerekiyor. Bu da ancak oldukça hassas, örneğin interferometrik teknikler kullanılmasıyla mümkün olabilir.

Önceki çalışmalara bakıldığında elde edilen önemli bir sonuç, kırmızı cücelerin çevresinde dolanan gezegenlerin Güneş tipi yıldızların gezegenlerine benzer özelliklere sahip olduğu yönünde.

Hirano: “Kırmızı cücelerin çevresindeki gezegen sayısının Güneş benzeri yıldızların gezegenlerinden daha az olduğunu da unutmamak gerekir. Kırmızı cüce sistemleri, özellikle de soğuk olanları yeni araştırılmaya başlandı. Bu nedenle gelecekte çok hareketli keşifler peş peşe gelebilir” diyor.

Teknik terimler

Kırmızı cüceler: Düşük kütleli yıldızlar olarak da bilinen kırmızı cüceler, yüzey sıcaklığı yaklaşık 4,000 Kelvin’den az olan küçük, soğuk yıldızlardır.

Yaşam alanı: Sıvı su için çok sıcak veya çok soğuk olmayan, dolayısıyla yaşamın var olabileceği bölge.

Meraklısına makale adresi: http://dx.doi.org/10.3847/1538-3881/aaa9c1