M92: İçi de Dışı da Ayrı Güzel

Fotoğrafta gördüğünüz pırıltılı büyük bir yıldız kümesi. Tüm yıldızlar sanki merkezde büyük kütleli bir cisim varmış gibi toplanmışlar. Messier 92 kodlu küresel yıldız kümesinde 330.000 yıldız sayılmış. Küme 200.000 Güneş kütlesinde ve neredeyse evren kadar yaşlı.

M 92 kumesi

Samanyolu’nun çevresinde dolanan M 92 küresel yıldız kümesindeki yıldızlar gökbilim ölçeğine göre neredeyse birbirine değiyor olmalı. Bu kadar yoğun küme elbette gökbilimcilerin ilgisiyle karşılaşmaktan kaçamaz. Ancak gökbilimciler bunun gibi güzellerin sadece görüntülerine değil iç güzelliklerine de değer verirler: kimyasal yapısı, yaşı, yıldız çeşitleri gibi.

Gökbilimcilerin yaptığı çalışmaya göre M 92 hidrojen ve helyum açısından oldukça zengin. Buna karşılık gökbilimde ağır metal olarak bilinen Hidrojen ve helyum dışındaki elementler açısından ise fakir. Küme Herkül takımyıldızı doğrultusunda bulunuyor.

Görüntü telif: ESA/Hubble & NASA Acknowledgement: Gilles Chapdelaine