Ödev Yaparken Gezegen Keşfetti

15 yaşındaki bir öğrenci Dünya’dan 1000 ışık yılı uzaktaki bir yıldızın yörüngesinde dolanan bir gezegen keşfetti. Tom Wagg adındaki öğrenci keşfini Keele Üniversitesi’nde staj yaparken gerçekleştirdi.

Şimdi 17 yaşında olan Tom: “Gezegenin kanıtlanması iki yıl sürdü” diyor. “Yeni bir gezegen keşfettiğim için çok heyecanlıyım. Bizden çok uzaktaki bir gezegeni keşfetmek çok etkileyici.”

WASP-142b yıldızına çok yakın dolandığından cehennem gibi olmalı diye düşünen ressam Tom’un gezegenini böyle çizmiş (David A. Hardy. http://www.astroart.org/).

Tom gezegeni milyonlarca yıldızı izleyerek veri biriktiren WASP projesi yardımıyla keşfetti. Bu projede yıldızların alınan ışığındaki küçük değişimler izlenerek gezegen keşfedilmesi amaçlanıyor. Geçiş yöntemi adı verilen bu yönteme göre bir gezegen yıldızının önünden geçerken ışığında küçük azalmaya neden olur. Bu azalma miktarıyla gezegenin birçok özelliği belirlenebilir.

“WASP yazılımı ile yüzlerce yıldız arasından gezegeni olmaya aday bir yıldız bulabilirsiniz ki beni de büyüleyen bu oldu. Yıldızı çevresinde iki günlük dönemle dolanan bir gezegeni keşfetmek çok kolaydır” diyor Tom.

Gezegen çok uzakta olduğundan doğrudan görülmez. Ancak bir sanatçı, böyle bir gezegenin nasıl görülebileceğini tahmin ederek bir resim elde edebilir. Yıldızına kilitli dolanan gezegenin bir yüzü soğuk iken yıldıza bakan kısmı oldukça sıcaktır.

Bilime meriklı Tom Keele Ühiversitesi’nde bir ötegezegen araştırma grubu olduğunu öğrenince bir haftalık staj için başvurdu.

WASP ekibinden Profesör Coel Hellier: “Tom’un oldukça meraklı olması ötegezegenlerle ilgili temel kavramları kolayca öğrenmesini sağladı. Böylece WASP projesini incelemesi için gerekli şartları sağladı” diyor.

Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin tersine yıldızına çok yakın dolanan gezegenlerin daha uzaktaki bir yerden yıldıza doğru göç ettiği düşünülüyor. Tom’un gezegeni “sıcak Jüpiter” sınıfındadır. Gezegenin yıldızın tek gezegeni olmadığı düşünülüyor.

Uluslararası Astronomi Derneği ötegezegenler için bir isim yarışması başlatmıştı ve Tom gezegenine bir isim önermek için sabırsızlanıyor.

Suyılanı (Hydra) takımyıldızındaki Tom’un gezegenine şimdilik WASP-142b adı verildi. Bu keşifle Tom şimdilik en genç ötegezegen avcısı oldu.