Okulu Andıran Yıldız Oluşum Bölgesi

Yıldızlarda tıpkı çocukların yaş gruplarına göre sınıflara ayrılmasında olduğu gibi gruplar halinde bulunabilir. Belki de bunun nedeni süpernova patlaması sonrasında oluşan gaz ve toz bulutları yakınında tetiklenen bir olay sonrasında yeni yıldızlar oluşmasıdır.

ESA’nın Herschel Uzay Gözlemevi’nin Kartal (Aquila) takımyıldızı doğrultusunda ve 10.000 ışık yılı uzaklıkta olan böylesi yıldız oluşum moleküler bulutu olan W48’i görüntüledi.

yildiz olusum bol_W48
Bizden 10 bin ışık yılı uzaklıktaki W48 yıldız oluşum bölgesi adeta bir okul gibi yaşça farklı yıldız gruplarına sahip (ESA/Herschel/PACS/SPIRE/HOBYS Key Programme consortium).

Sol atta denizanasını andıran yaşlı bir yıldız oluşum bulutu görülüyor. Burada saklanan genç ve büyük kütleli yıldızlar ancak Herschel’in algıladığı uzun dalga boylarında parlayarak çevrelerindeki gazı ısıtırlar.

Hemen onun sağındaki parlayan bulut yine kütleli yıldızları gizler. Sol alt ve sağ üstte bunlara göre daha genç olan parlak ışık lekeleri gibi görünen bazı kümeler yaşlarına göre sıralanmıştır. Görüntüdeki belki de en genç ve geleceğin büyük yıldız adayları ise merkezde küçük camgöbeği (yeşil-sarı) renkte parlayan şişkin kısımda saklıdır.

Gökbilimciler yaşları değişiklik gösteren bu yıldız oluşum bulutlarının, görüntüde olmayan sol taraftaki büyük bir yıldızın 10 milyon yıl önce süpernova patlamasıyla dış katmanlarını savurarak oluşturduğunu düşünüyor. Bölgede malzemenin sıkışarak farklı yaş gruplarındaki yıldız oluşumlarına neden olmuş olabilir.

Yaklaşık 1 derece karelik bir alanı gözler önüne seren Herschel görüntüsü, mavi, yeşil ve kırmızı dalga boylarındaki görüntülerin birleştirilmiş halidir. Bize göre görüntünün kuzeyi sol üst ve doğu ise sol alttır. Görüntü Eylül 2010’da Herschel’in PACS VE SPIRE gözlemleriyle oluşturuldu. İlk kez S. Nguyen Luong ve arkadaşlarının 2011’de ele aldığı bölge analizi daha sonra ayrıntılı bir şekilde K.L.J. Rygl ve arkadaşları ile çalışıldı.

ESA