Üçü Farklı 10 Yeni Gezegen Bulundu

Bir sistemdeki İkiz Neptün’ler. (Oxford Üniversitesi)

Uluslararası bir bilim ekibi 10 yeni ötegezegen keşfetti. Bunlardan bir yıldızın çevresinde dolanan ve muhtemelen bir milyon yıl yaşında olan ikiz Neptün büyüklüğündeki gezegenler ve az bulunan Satürn büyüklüğündeki bir gezegen göze çarpıyor.

Gezegenler Fransa Uzay Ajansı tarafından yönetilen CoRoT (Konveksiyon, Dönme ve Geçişler) uzay teleskopu ile keşfedildi. Teleskop güneş sistemi dışındaki gezegenleri yıldızının önünden geçiş yaparken keşfeder.

Yeni gezegenler CoRoT 16b’den başlamak üzere CoRoT 24b ve c’ye kadar olacak şekilde adlandırıldı. Bunların yedisi sıcak Jüpiter’lerdir. Diğerlerinden biri Satün’den biraz küçük ve ikisi ise Neptün büyüklüğünde olup aynı yıldıza aittir.

Oxford Üniversitesi Fizik Bölümü, CoRoT ekibinden Dr. Suzanne Aigrain: “Çok genç bir yıldız çevresinde dolanan CoRoT 18b özel bir gezegendir. Bu gezegen, gezegenlerin gelişimi ve kararlı yörüngeye ulaşmaları sürecinde çok hızlı gelişmeleri nedeniyle ilginçtir” diyor.

Gezegenlerin gelişimine neden olan etkenleri anlamak istiyorsak ilk birkaç yüz milyon yaşında olanları bulmamız gerekir. Bundan sonra başlangıç koşulları kaybolur. CoRoT 18b’nin yıldızının birkaç milyon yıl yaşında olması mümkündür. Bu teyit edilirse CoRoT 18b gibi sıcak devlerin oluşumu ve gelişimi hakkında çok şey öğrenilebilir.

Özellikle ilgi çeken diğer sistem iki gezegeni olan ve 4400 ışık yılı uzaklıktaki Güneş’ten biraz daha küçük CoRoT 24 yıldızıdır. Dr. Aigrain: “Bu gezegenlerin biri Dünya’dan 3 kat büyük ve yörünge dönemi 5.1 gün; diğeri 4.8 kat Dünya kütleli ve yörünge dönemi 11.8 gündür. Çok sıcak olan bu gezegenler hemen hemen Neptün büyüklüğündedir” diyor.

Başka bir örnek de yine ender bulunan Satürn büyüklüğündeki bir gezegen olan CoRoT 22b’dir. 2000 ışık yılı uzaklıktaki Güneş’ten biraz daha sıcak olan yıldızın çevresindeki turu yaklaşık 10 gün sürer. Dr. Aigrain: “Gezegenin kütle ve hacmine bakarak bunun Jüpiter’den daha yoğun bir gezegen olduğunu ve hatta kaya ve buza sahip olabileceğini de düşünebiliriz” diyor.

İşte 10 yeni gezegen:

CoRoT 16b: Yarı Jüpiter kütlesi ve çapında, 6 milyar yıl yaşındaki yıldızı çevresindeki bir turunu 5.3 günde tamamlayan gezegendir. Eski bir gezegen olup yıldızına yakın bir yörüngede dolanmaktadır.

CoRoT 17b: Güneş’ten iki daha yaşlı başka bir ifadeyle 10 milyar yıl yaşındaki yıldızın çevresindeki turunu 3.7 günde tamamlıyor. 2.4 Jüpiter kütleli olan gezegen Jüpiter’den iki kat daha yoğun. Böylesi eski bir gezegenin keşfi gezegenlerin ileri süreçleri hakkında bilgi vermesi açısından önemlidir.

CoRoT 18b: Bu sıcak Jüpiter öncekilerin aksine 600 milyon yıldan biraz yaşlı olan genç bir gezegendir. Jüpiter’in 1.4 hacminde ancak 3.5 kütlesindedir. Bu gezegenin yoğunluğu Jüpiter’in yoğunluğunun neredeyse iki katıdır.

CoRoT 19b: Jüpiter’le aynı kütlede ancak ondan büyük hacimdedir. Bu nedenle yoğunluğu Güneş Sistemi’in en az yoğun gezegeni Satürn’den bile küçüktür.

CoRoT 20b: 9.2 gün süren yörünge dönemiyle bir “sıcak Jüpiter’dir”. Son derece yüksek bir yoğunluğa sahiptir. Bir gaz devi olmasına karşılık yoğunluğu Mars’ın yoğunluğunun iki katıdır.

CoRoT 21b: Hacmi Jüpiter’den 1.3 kat, kütlesi 2.5 Jüpiter olan dev gaz gezegendir.

CoRoT 22b : 0.74 Satürn yarıçapındadır. Kütlesiyle ilgili net bilgi elde edilememiştir ancak Satürn kütlesinin yarısından daha az kütleli olduğu tahmin ediliyor.

CoRoT 23b: 3.6 günlük yörünge dönemine sahip bir sıcak Jüpiter.

CoRoT 24b ve 24c : 1 ve 1.4 Neptün büyüklüğünde olan gezegenlerin yörünge dönemleri 5.1 ve 11.8 gündür.