Venüs’deki Fosfin Değil!

Eylül ayında Birleşik Krallık’taki gökbilimcilerin yönettiği bir ekip Venüs’ün kalın atmosferinde fosfin olduğunu açıklamıştı. Ekibin yer-merkezli radyo teleskoplar kullanarak elde ettiği rapor birçok Venüs uzmanını şaşırtmıştı. Dünya atmosferinde az miktarda bulunan fosfin yaşam formları ile üretilir. Venüs’deki fosfin, yaşam açısından neredeyse cehennemi andıran atmosferindeki asidik bulutlarda nasıl var olabileceği tartışmaya neden oldu.

Washington Üniversitesindeki gökbilimciler aynı verileri yorumlamak isteyerek tartışmaya yön vermek istediler. Ekip verilerde fosfin olmadığı sonucuna ulaştı.

Washington Üniversitesinden Victoria Meadows: “Venüs’te görülen kükürt dioksitti, fosfin değil. Kükürt dioksit Venüs atmosferinde en sık rastlanan üçüncü bileşiktir ve yaşam belirtisi sayılmaz” diyor.

Ekibin çalışması Venüs’te makul seviyelerde bulunan kükürt dioksiti açıklamakla kalmayıp aynı zamanda gezegenin sülfürik asit bulutlarıyla örülü atmosferin daha ayrıntılı kimyasal yapısını da güncelledi. Ek olarak araştırmacılar ilk sinyalin gezegenin bulut katmanlarında değil, çok daha yukarısında yani fosfinin tutunamayacağı üst katmanlardan alındığına işaret etti. Bu da alınan sinyalin kükürt dioksit kaynaklı olduğunun en önemli kanıtıdır.

Bu çalışma hem sözde fosfin sinyalinin hem de radyo astronomi için yeni bir yorumunu içerir. Her kimyasal bileşik radyo dalgalarını, X-ışınlarını ve optik ışığı içeren elektromanyetik tayfın dalga boylarını emer. Gökbilimciler bu nedenle her dalga boyuna ait elektromanyetik dalgaların emisyonlarını inceler.

Görsel hakkında: Japon uydusu Akatsuki uzay aracının kırmızıöte bölgede elde ettiği Venüs görüntüsü (JAXA / ISAS / DARTS / Damia Bouic)