Yakınımızdan Geçen Uzay Fıstığı!

NASA bilim insanları geçtiğimiz hafta Dünya’ya en yakın konumdan geçen birleşik fıstık şekilli yapışık iki dev asteroitin geçişini görüntüledi. Gökbilimciler bunun için yer merkezli radyo teleskoplarını kullandı.

yakin asteroit
Büyük ölçekli görsel için görüntüye tıklayınız. 1999 JD6 adlı asteroit 24 Temmuz saat 07:55’de Dünya’ya yaklaşabileceği en yakın konumdan, 7,2 milyon km uzaktan geçti. Bu uzaklık Dünya-Ay uzaklığının 19 katıdır (NASA/JPL-Caltech/GSSR).

Birbirine yapışmış iki asteroitten oluşmuş izlenimi veren cisim aslında Dünya’dan farklı uzaklıklardan geçti.

1999 JD6 adlı asteroit 24 Temmuz saat 07:55’de Dünya’ya yaklaşabileceği en yakın konumdan, 7,2 milyon km uzaktan geçti. Bu uzaklık Dünya-Ay uzaklığının 19 katıdır.

NASA’nın Jet İticileri Laboratuvarı ve NASA’nın asteroit radar araştırma programı başkanı Lance Benner: “Radar görüntüleri fıstık şekilli asteroitin önceki yakın geçiş yapan asteroitlere göre % 15 ya da yaklaşık 180 metre daha büyük olduğunu gösterdi” diyor.

Araştırmacılar asteroitin ayrıntılarına bakmak için 70 metrelik Derin Uzay Ağı (Deep Space Network) anteni ile 100 metrelik Ulusal Bilim Vakfı Green Bank Teleskopunu (National Science Foundation Green Bank Telescope) kullandı.

Elde edilen görüntüler eşliğinde 7 saat 40 dakikalık bir film üretildi. Çalışma ekibi asteroitin uzun ekseninin 2 km uzunluğunda olduğunu hesapladı.

Asteroit önümüzdeki 40 yıl içinde Dünya’ya bu kadar yaklaşamayacak ve 2054 yılında yine yaklaşık aynı uzaklıktan geçiş yapacak.

Çalışma ekibinden Ithaca Cornell Üniversitesi’nden yüksek lisans öğrencisi Sean Marshall: “Önceki gözlemlerle kızılötesi dalga boyunda alınan veriler uyumlu değildi. Radar verileri bu ilginç dünyanın büyüklüğünü anlamamızı sağladı” diyor.

Önceki verilerle yeni veriler arasındaki uyumsuzluğa karşılık 1999 JD6’nın fiziksel özellikleri ve yörüngesi iyi bilinmektedir. Kendi çevresindeki dönüşünü 7,5 saatte tamamlayan cismin yüzeyi koyu renktedir. 1999 JD6 asteroiti Lowell Gözlemevi’nin Yakın-Dünya Nesneleri Araştırması (Near-Earth-Object Search) programı çerçevesinde 12 Mayıs 1999’da keşfedilmişti.

Radar, bir asteroitin boyut, şekil, yüzey özellikleri ve yüzey sertliği ile yörüngesini ortaya çıkaran güçlü bir yöntemdir. Diğer durumda asteroitler Dünya’dan oldukça uzakta ve yüksek hızda geçtiklerinden özelliklerini anlamak zor olabilir.