Yakınımızdan Küçük Asteroit Geçecek

asteroit-1Bilim insanları 1 km altındaki asteroitlerin bir çoğunun henüz keşfedilmediğine inanıyor. Bu amaçla özellikle Dünya için tehlike oluşturabilecek asteroitler için gökyüzü sürekli taranıyor. Panoramik Alan Teleskopu-Acil Önlem Sistemi (Pan-STARRS) PS1 teleskopu ile Ekim ayının ortalarında Dünya’dan 6 milyon km uzaklıktan geçecek bir asteroit keşfedildi.  16 Eylül’de keşfedilen ve o sırada 32 milyon km uzaklıkta bulunan asteroit yaklaşık 45 m çapı büyüklüğe sahip.

2010 ST3 şeklinde kodlanan asteroit Pan-STARRS çalışması ile keşfedilmiş ilk potansiyel tehlikeli nesne oldu.

Hawai Üniversitesi’nden Robert Jedicke: “Asteroit her ne kadar Dünya’ya çarpmayacak olsa da Pan-STARRS’ın bu keşfi tehlikeli asteroitleri keşfedebilmek için kullanılan en duyarlı sistem olduğunu gösteriyor” diyor.

Bilim insanları zaten çoğu büyük asteroitten haberdar. Ancak böylesi küçük boyutlu asteroitlerin çok büyük bir kısmı bilinmiyor. Böylesi asteroitlerin çarptığı bölgede büyük yıkımlar oluşabilir ki böylesi yıkımların birkaç bin yılda bir meyadana geldiği de geçmişe yönelik yapılan hesaplardan biliniyor.

Cambridge, Massachusetts Kü.ük Gezegen Merkezi’nden Timothy Spahr: “Bu keşif nedeniyle Pan-STARRS’ı kutluyorum. Bu keşif, onun gigapiksel çözünürlükteki kamerası ile başka teleskopların keşfedemediği kadar küçük asteroitleri bulabildiğinin bir kanıtıdır” diyor.

Pan-STARRS her yıl Güneş çevresinde dolanan onbinlerce asteroitin yörüngesini hesaplamak için çalışıyor. Önümüzdeki 50 yıl içerisinde Dünya’ya yakın ya da tehlikeli olabilcek, kayda değer asteroitler izlenmeli ve böyle bir asteroitin yörüngesini değiştirmek için gerekenin bir uzay göreviyle yapılabilceğine inanılıyor.

Pan-STARRS geniş hedefli bir proje. PS1’in daha büyük kardeşi PS4 ise önümüzdeki 10 yıl içerisinde görevi devralacak. PS4 ile yalnız küçük asteroitler değil, değişken yıldızlar, süpernovalar gibi daha uzak noktalarda gerçekleşecek patlamalarda keşfedilebilcek. PS1, Haziran 2010 tarihinde çalışmalarına başlamıştı.