Yeni Bir X-Işını Kaynağı Keşfedildi

Beş gün arayla alınan görüntülerde X-ışını kaynağı belirlendi. (JAXA/RIKEN/MAXI ekibi)

Japon gökbilimciler Uluslararası Uzay İstasyonu’ndaki X-ışını Algılayıcısı ve NASA’nın Swift Gözlemevi’ni kullanarak gökadamızda Erboğa takımyıldızından gelen yeni bir X-ışını kaynağı tespit ettiler.

İkili sisteme ilk kez yakın zamanda Uluslararası Uzay İstasyonu’na çıkarılan Japonların “Kibo” deney modülünde yer alan ve kısa adı MAXI (tüm gökyüzü x-ışını görüntüleyicisi) olan gözlem aracıyla bulundu. 20 Ekim Çarşamba günü MAXI’nin X-ışını kaynağını tespit etmesinden hemen sonra ekip dünyaya konuyla ilgili bilgi vererek Swift’in belirtilen bölgeye bakması ve 9 saatlik gözlem yapması sağlandı.

Penn Devlet Üniversitesi’nden Swift X-Işını Teleskopu ekip üyesi Jamie Kennea: “MAXI ve Swift işbirliği hızlı ve doğru olarak yeni bir keşif yapılmasını sağladı. Bu iki aracın yetenek açısından birbirini tamamlayarak gönderdikleri veriler olmasaydı bu keşfi gerçekleştiremezdik” diyor.

swiftSwift, MAXI J1409-619 olarak adlandırılan X-ışını kaynağının varlığını doğruladı. Penn Devlet Üniversitesi’nden Swift Gözlemevi ekip üyesi Prof. David Burrows: “Swift’in gözlemleri bu kaynağın büyük bir yıldıza arkadaşlık eden bir nötron yıldızı ya da karadelik olabileceğini göstermektedir” diyor. “Bu keşif ancak Swift gibi gökyüzünde asılı duran ve istenilen noktaya yüksek çözünürlükle hedeflenen bir teleskopla yapılabilir.”

Aoyama Gakuin Üniversitesi’nden Kazutaka Yamaoka: “MAXI büyük mesafelerde X-ışını novalarını keşfedebileceğini gösterdi. Kaynağın kimliğinin ortaya çıkarılması NASA’nın uyduları ile yapılan işbirliği ile gerçekleşti” diyor.