Son Karar: Evren Yaklaşık 14 Milyar Yıl Yaşında

Atacama Kozmoloji teleskopu tarafından elde edilen bu görselin bir kısmı. Buradaki gördüğünüz Dolunay’ın 50 katı büyüklüğündeki bir alanı kapsamaktadır ve 20 milyar ışık yılı genişliğindeki uzay bölgesini temsil etmektedir. Büyük Patlamadan sadece 380,000 yıl sonra ortaya çıkan ışıma (burada kırmızı ve koyu mavi ile görülenler) gökbilimcilere evrenin yaşı hakkında tahminde bulunmalarını kolaylaştırmaktadır. (ACT Collaboration)

Gökbilimciler Şili’nin Atacama Çölündeki gözlemevinden evrendeki en eski ışığa baktılar ve Planck uydusu ile alınan verileri karşılaştırdılar. Sonuç: evren yaklaşık 14 milyar yıl yaşında.

Gerek gözlemler gerekse de kozmik geometri sonuçları evrenin 13.77 milyar yıl yaşında olduğunu gösteriyor; buradaki hata payı ±40 milyon yıl.

Evrendeki en eski ışığa ait yeni gözlemler ile Planck uydusunun 2009-2013 arası gözlem verilerinin birbiriyle örtüştüğü belirlenerek, evrenin standart modelin ileri sürdüğü gibi yaklaşık 14 milyar yaşında olduğu kanıtlanmış oldu.

Sonuçlar 30 Aralık’ta Journal of Cosmology and Astroparticle Physics’te yayınlandı.

Konuyla ilgili ayrıntılı makale Cornell Üniversitesi sayfasında yayınlandı.

2019’da bir araştırma ekibi Planck ölçümlerine göre evrenin yüz milyonlarca daha genç olması gerektiğini ileri sürmüş ve ölçüm aletlerinden birinde hata olduğunu ya da öne sürülen kuramın değişmesi gerektiğini belirtmişlerdi.

Ancak şimdi Atacama Kozmoloji teleskopu verileriyle Planck verilerinin örtüştüğü ve kuramda bir hata olmadığı belirtiliyor.

Kuramın yanlış olduğunu iddia eden araştırmacıların bu hesaplamaya ilişkin itirazları ne olacak, merakla bekliyoruz. J