En Hızlı Yıldızın Dramı

Hawaii WM Keck Gözlemevi ve Pan-STARRS1 teleskopunu kullanan bilim insanları saniyede 1200 kilometre ya da saatte 2,7 milyon kilometre gibi inanılmaz hıza sahip bir yıldız keşfettiler. Yıldız Samanyolu’ndaki en hızlı yıldız unvanın elde etti. Böyle bir hıza sahip yıldız gökadamızın kütle çekimini yenerek dış uzaya açılabilir. Yıldızın böylesi büyük hıza ulaşmasının nedeni ise bir zamanlar eşi olan yıldızın süpernova patlamasıyla onu savurması.

hizli yildiz
Ressamın gözünden süpernova sonrası (merkezdeki beyaz parlama) eşinden kopan yıldızın (Solda mavi) gökadayı terk edecek hıza ulaşmasını gösteren resim (ESA/Hubble, NASA, S. Geier).

Gökada çevresinde dolanan Güneş gibi yıldızların yörüngelerine göre ortalama hızları vardır. Sadece birkaç hiper hızlı yıldızın belli bir yörüngesi olmadığı ve bir süre sonra kendilerini galaksiler arası boşlukta bulacakları biliniyor.

Bir yıldızın gökada dışına çıkması için Samanyolu’nun merkezindeki süper kütleli karadelikle etkileşmiş olması gerektiği en etkili yol olarak bilinir.

Yıldızın hızı Hawaii’deki Keck II Teleskopu yardımıyla belirlendi. US 708 adı verilen yıldızın bu kadar yüksek hıza ulaşmasının nedeni ise daha da şaşırtıcı. Yıldızın eşi süpernova ile patlayarak US 708’i yanından fırlatmış. Belki de patlayan yıldız bir beyaz cüceydi ve US 708’den madde çalması sonucunda patladı. Bu etkiyle US 708 muazzam bir hıza ulaştı. Gözlemler ve alınan tayf örnekleri bu fikre destek vermektedir.

Keck Observatory