Ressam gözüyle Vesta’dan ayrılan Şafak’ın resmi. (NASA/JPL-Caltech)

Asteroit Vesta’dan ayrılmak üzere olan Şafak (Dawn) uzay aracının yeni hedefi cüce gezegen Ceres. Böylece ilk kez bir uzay aracı iki ayrı cismin yörüngesine girerek ayrıntılı çalışma yapmış olacak.

Şafak 2007 yılında asteroit kuşağının iki önemli nesnesini gözlemek amacıyla fırlatıldı. Araç 2011 yılının temmuz ayında Vesta’ya ulaştı. Aracın Ceres’e 2015 yılı başlarında ulaşması bekleniyor.

Şafak uzay aracı iyon iticileri adı verilen daha az güç sağlayan ancak uzun süre araca itme veren farklı bir sistemle hareket enerjisini sağlıyor.

NASA’nın Jet İticileri Laboratuarı’ndan Şafak aracı görevi ekibi üyesi Marc Rayman: “Artık Vesta’dan ayrılma zamanı. Vesta’nın gizemli tarafını keşfettikten sonraki hedef sırlarıyla cüce gezegen Ceres” diyor.

Şafak Vesta yörüngesine girerek, asteroitin üzerindeki dev krateri yakın çekimlerle görüntüledi. Vesta’nın bir demir çekirdekten oluştuğu ve geçmişten günümüze yüzeyinin soğuyarak katılaştığını gösterdi. Ayrıca Vesta yüzeyindeki iki büyük çarpışmanın son iki milyar yıl içinde gerçekleştiği belirlendi.

Kaliforniya Los Angeles Üniversitesi’nden Cristopher Russell: “Güneş sisteminin erken dönemine ilişkin bilmediklerimizi öğrenebilmek amacıyla ilk hedef Vesta oldu. Vesta’nın bir asteroitten çok yakından küçük bir gezegene benzediğini de söyleyebiliriz” diyor.

Dawn