Yakınımızdan Geçecek Bir Asteroit Daha

asteroit-1

31 Mayıs 2013’de 1998 QE2 adlı asteroit Dünya’dan 5,8 milyon km ya da başka bir ifadeyle Dünya-Ay uzaklığının 15 katı kadar bir noktadan geçiş yapacak. Tehlikeli asteroitlere karşı her zaman alarm durumunda olan gözlemciler asteroiti 70 m’lik radar teleskopla izleyecek. Asteroit herhangi bir tehdit içermiyor.

Jet İticileri Laboratuarı’ndan (Jet Propulsion Laboratory-JPL) ve Goldstone radarından sorumlu gökbilimci Lance Benner: “Asteroit 1998 QE2, Goldstone ve Arecibo radarları için mükemmel bir hedef olacak. Bu radarların elde edeceği yüksek çözünürlüklü görüntülerle asteroitin gizli özelliklerini ortaya çıkarmayı hedefliyoruz” diyor ve ekliyor: “Bu gözlemler asteroitin büyüklüğünü, yüzey, şekil ve dönem özellikleriyle kökeni hakkında bilgi verecek. Ayrıca yörüngesinin hesaplanmasıyla gelecekte Dünya’ya doğru yönelecek cisimlerin ne kadar yakından ne kadar hızla geçeceği daha doğru hesaplanabilecek.”

Asteroit 31 Mayıs 2013’de Türkiye saatiyle 22:59’da en yakın konumda olacak. Dünya’nın bu kadar yakınından önümüzdeki iki yüz yıl boyunca başka bir asteroit geçmeyecek. 207 kilometre uzunluğundaki 1998 QE2 asteroiti, New Mexico’daki Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nün Dünya’ya Yakın Asteroit Taraması programı (LINEAR) çerçevesinde 19 Ağustos 1998’de keşfedilmişti.

Goldstone radarı Dünya’dan 4 milyon km uzaktan geçen 3,75 metre büyüklüğündeki küçük bir asteroiti bile görüntüleyebilecek yetenektedir.

“Böylesi bir asteroitin ayrıntılı görüntüsünü elde etmek için şimdiden sabırsızlanıyorum. Radarın yetenekleri, Dünya’dan uzakta küçük bir ışık noktası gibi geçecek cismi, ayrıntılı olarak görmeyi sağlar. Gerçek anlamda Dünya’ya yakın asteroitlerin radar görüntüleri ile Güneş Sistemi’ndeki asteroit sınıflarını ortaya çıkarmak için kullanılır” diyor Benner.

1998 QE2 asteroitin yörüngesi. (NASA/JPL-Caltech)

Güneş’e doğru yönelen asteroitlerin şekilleri değişime uğrar. Daha önce radar ve uzay araçlarının görüntüleriyle elmas, kek, patatese benzetilen asteroitlere göre 1998 QE2’nin neye benzetileceği merak konusu. Gökbilimciler 30 Mayıs-9 Haziran tarihleri arasında NASA’nın 70 m’lik Goldstone’un Derin Uzay Anteni ile Porto Riko Arecibo Gözlemevi’nin radarını kullanarak geniş bir gözlem çalışması yapmayı planlıyor. İki teleskopun farklı özellikleri nedeniyle birbirini tamamlayıcı çalışmaların ortaya çıkmasına yardımcı olacağından, asteroit hakkında çok daha fazla bilgi edinilecektir.

NASA asteroitlerin izlenmesine gezegenimizin korunması anlamında önem veriyor. Bunun için oldukça sağlam ve verimli yürütülen bir araştırma programı (NEO) da mevcut. Bugüne kadar keşfedilen Dünya’ya yakın cisimlerin % 98’i bu programla keşfedildi.

Geçtiğimiz 2012 yılında NEO bütçesi 6 milyon dolardan 20 milyon dolara yükseltildi. Program sadece Dünya’ya yakın asteroit ya da kuyrukluyıldızları aramakla kalmayıp, bunların özelliklerini, yörüngelerini de belirlemeye çalışıyor.