En Hızlı Asteroit

Güneş’in yörüngesinde 113 günlük yörünge dönemiyle dolanan yeni bir asteroit keşfedildi. Asteroit bu özelliğiyle şimdiye kadar Merkür’den sonraki en kısa yörünge dönemine sahip. Merkür Güneş’in çevresinde 88 günde bir tur atıyor. Yaklaşık 1 kilometre büyüklüğündeki asteroite 2021 PH27 adı verildi.

Asteroit, Merkür ve Venüs arasında kararsız bir yörüngeye sahip. Bu da birkaç milyon yıl içinde bu gezegenlerden birine ya da Güneş’e çarpıp yok olacağı ya da mevcut konumunu terk etmek zorunda kalacağı anlamına geliyor.

Bunun gibi cisimlerin incelenmesi asteroitlerin nasıl oluştuğunu ve sistemimizin mimarisini şekillendiren kuvvetleri anlamalarına yardımcı olabilir.  Carnegie Üniversitesinden Scott S. Sheppard: “2021 PH27 muhtemelen Jüpiter ile Mars arasındaki Ana Asteroit Kuşağından ayrıldı ve iç gezegenlerin kütle çekimi yörüngesini belirledi” diyor. “Cismin 32 derecelik eğimine bakıldığında dış Güneş Sisteminden içe doğru süzülmüş soyu tükenmiş bir kuyrukluyıldız olması da olası.”

2021 PH27 Güneş’in dev kütle çekimi alanına çok yakın olduğu için büyük Genel Görelilik etkileri yaşıyor. Bu ise zaman içinde eliptik yörüngesinin açısal olarak hafif sapmasına neden olacaktır. Her yüzyılda yaklaşık bir yay dakikasında oluşan hareket presesyon olarak tanımlanır. Einstein’ın Genel Görelilik Kuramına göre 2021 PH27’nin presesyonu Merkür’den oldukça fazla. “Asteroit Güneş’e o kadar yaklaşıyor ki yüzey sıcaklığı kurşunu bile eritecek 480 0C’ye kadar yükseliyor” diyor Sheppard.

2021 PH27 asterotinin yörüngesi.

Cismin gelecekte yapılacak gözlemleri kökenine ilişkin daha fazla ışık tutacaktır. 2021 PH27’yi Yer’in ötesindeki cisimlerle karşılaştırmak, bileşimini araştırmak ve aşırı koşullar altındaki davranışını incelemek taşıdığı malzemeler hakkında bilgilerini artıracaktır. Bu tür bir cisim Güneş’e yakın olması nedeniyle muazzam termal ve yüzeysel stresler yaşar.

Yer yörüngesi yakınındaki asteroit sayımı gezegenimizi potansiyel olarak etkileyebilecek olanları tespit etmek açısından önemlidir. Özellikle Güneş ile Yer arasındakileri keşfetmek kolay değildir. 2021 PH27 yakında Yer’e göre Güneş’in arkasında olacak ve gelecek yılın başlarına kadar gözlenemeyecek. Bundan sonra ancak yörüngesi tekrar belirlenebilecek.

Astroitin keşfine neden olan verilerden oluşmuş hareketli gif görüntüsü.

Güneş’in çevresinde Yer’den daha yakın yörüngelerde hareketli asteroitleri tespit etmenin en etkili yöntemi, Brown Üniversitesinden Ian Dell’Antonio ve Shenming Fu’nun Şili’deki National Science Foundation’a (NSF, Ulusal Bilim Vakfı) ait Blanco 4-metrelik Kara Enerji Kamerası ile yaptığı gibi, Güneş’in batarken ve doğarken görüntü almaktır. Kameranın asıl görevi yakın evrendeki büyük gökada kümelerini gözlemektir. Dell’Antonio, Fu ve Sheppard 13 Ağustos’ta alacakaranlığın ilk birkaç dakikasını kullanarak asteroiti keşfetti.

Bunun ardından Şili’deki Carnegie’ye ait Las Campanas Gözlemevindeki Magellan teleskopları ve NSF’nin 4 metrelik Blanco teleskopu kullanılarak ek görüntüler elde edildi. Yörüngesi için ise 1-metre çapındaki teleskoplar kullanıldı.