Kepler 715 Yeni Gezegen Keşfetti

NASA’nın Kepler uzay aracı verilerinden 715 yeni dünya keşfedildi. Bu onaylanmış yeni dünyalar güneş sistemi gibi birden fazla gezegeni olan 305 yıldızın çevresinde dolanıyor.

Bu gezegenlerin büyüklüğü Neptün’ün % 95’i ile dört Dünya arasında değişiyor. Bu aynı zamanda şimdiye kadar keşfedilen Dünya büyüklüğüne yakın küçük gezegen sayısında önemli bir artışı da getiriyor.

multi_gezegen
305 yıldız sisteminde 715 gezegen keşfedildi (NASA).

NASA’nın Genel Merkezi’nden John Grunsfeld: “Kepler ekibinin yeni avları bizi yine heyecanlandırdı. Önümüzdeki yıllarda göreve başlayacak olan James Webb Uzay Teleskopu’na çalışılacak önemli hedefler belirleniyor” diyor.

İlk gezegenin keşfinden bu yana ötegezegen keşfi zor ve zahmetli olmuştur. Günümüzde artık bilim insanları bir yıldızın çevresinde dolanan birden fazla gezegeni dahi görebilecek tekniğe ve yönteme sahipler.

Kepler’in son iki yıl içinde (Mayıs 2009 ile Mart 2011 arası) işaretlediği gezegen adaylarını doğrulamak için NASA’nın Ames Araştırma Merkezi’nden gezegen bilimcisi Jack Lissauer liderliğindeki ekip kolları sıvadı.

Araştırma ekibi çoklu doğrulama denilen yöntemle olası gezegen adaylarını irdeledi. 150.000’den fazla yıldızı gözleyen Kepler’in elinde birkaç bin gezegen adayı bulunuyor. Bu adaylar Kepler’in yıldızları arasında rastgele dağılmış olsaydı ancak bir avuç gezegen adayı bulunabilirdi. Ancak Kepler yüzlerce yıldızdaki binlerce gezegen adayını görmeyi başardı. Dikkatli çalışma sonrasında da 715 yeni gezegen doğrulandı.

yasamalani
Yaşam alanı çizelgesi.

Bu yöntem aslında aslan ile dişi aslanın davranışını bilmeye benzetilebilir. Hayali ovadaki aslanlar Kepler’in yıldızları, dişi aslanlar ise gezegen adaylarıdır. Aslanların çevresinde dolanan dişi aslanları gruplanmış bir halde görecektik. Eğer iki aslan görürseniz bunların biri dişi olabilir ya da belki de ikisi de aslandır. İki büyük kedigil bir arada ise gururlarının ön plana çıkması kaçınılmazdır. Bu nedenle de çevresinde birçok dişi aslan ona güvenebilir, tıpkı bir yıldızın çevresinde dolanan birçok gezegen gibi.

“Dört yıl önce göreve başlayan Kepler’in ilk dizi keşfi yüzlerce gezegenle başladı ve bunu binlercesi izledi ama bunlar sadece gezegen adayıydı. Biz bu gezegen adaylarının tümünü doğrulayacak yeni bir süreç geliştirdik ve ilk sonuçlara ulaştık” diyor Lissauer.

Bu çoklu-gezegen sistemlerindeki gezegenleri inceleyebilmek için önemli bir yöntemdir. Gezegen oluşumları için de önemli ipuçlarını sağlar.

Bu gezegenlerden yüzey sıcaklığı sıvı suyu tutmak için yeterli kadar olan yıldızın yaşam alanı içinde yer alan en az 2,5 Dünya büyüklüğüne kadar olanları dikkati çekiyor.

Bunlardan biri olan Kepler-296f adlı gezegen güneş benzeri bir yıldızın çevresinde dolanıyor. Dünya’nın iki katı büyüklüğündeki gezegenin hidrojen-helyum atmosferiyle sarılı gaz gezegen mi yoksa derin okyanuslarla kaplı sulu yapıda mı olduğu henüz bilinmiyor.

Kaliforniya’daki SETI Enstitüsü’nden Jason Rowe: “Bu çalışmada biz atomun klasik modeli gibi gezegenlerin yıldızlarının çevresinde düz ve yuvarlak bir yörüngede dolandığını düşündük. Yıldızların içinde iyi bildiğimiz evimize benzer izleri aradık. Bu sayede keşif daha kolay oldu” diyor.

Bu son keşiflerle birlikte onay gören ötegezegen sayısı da 1700’ü geçti. Daha çok gezegen sistemleri keşfettikçe gökadamızdaki yerimizi daha iyi anlayabiliyoruz.

2009 yılının Mart ayında fırlatılan Kepler aracı Dünya benzeri gezegen keşfi için üretilmiş ilk teleskoptur. Kepler şimdiye kadar 961 gezegen keşfetti ve 3600’den fazla da gezegen adayı içerir.

NASA/Ames