Kepler ve Dawn’a Veda

Kepler

Saklanan milyonlarca gezegen olduğunu ve bunların yüzlercesini keşfeden Kepler teleskopu dokuz yıllık çalışmanın ardından emekliye ayrıldı. Yakıtı biten teleskop Dünya’dan güvenli bir uzaklıkta bırakıldı. Kepler şimdiye kadar 2600’den fazla gezegen keşfetti. Bunların bir kısmı yaşamı destekleyecek yapıda olabilir.

Kepler Uzay Teleskopu

Kepler kendisine biçilen ömürden daha uzun süre görevde kaldı. Gökbilimin pek bilinmeyen kısmını, ötegezegenleri keşfetmeye çalıştı.Bunun için Kuğu takımyıldızı doğrultusunda yer alan 150 bin Güneş benzeri yıldıza gözünü dikti. Keşfettiği gezegenlerin bir kısmı Jüpiter’den çok daha büyüktü. Bir kısmı yıldızın yaşam alanı içinde yer alan Dünya gibi karasal yapıdaydı. Bir kısmı yıldızının dibinde olup oldukça sıcak, bir kısmı ise yıldızından çok uzakta ve donmuş bir durumdaydı. Yani Kepler oldukça geniş ölçekte gezegen keşifleri gerçekleştirdi. Gezegen algısının değişimine neden oldu.

Kepler gözlem bölgesi

2009’da fırlatılan Kepler birkaç yıl önce arızalanmış ve denge sorunu yaşamaya başlamıştı. Mühendisler Kepler’i K2 görevi ile ikinci kez kullanmayı önerdiler. Bu durumda K2 gökyüzünde rastgele bölgelere bakıp gezegen arayacaktı. Bugüne kadar onlarca gezegen bu yolla tespit edildi. Ama artık Kepler’in yakıtı bitti.

Kepler teleskopu şimdi Dünya’dan uzak bir noktada emekliliğin tadını çıkarmaya başladı.

Dawn

Mars ile Jüpiter arasındaki asteroit kuşağının en büyük cismi cüce gezegen Ceres yörüngesinde dolanan Dawn (Türkçesi Şafak) aracının görevi noktaladığı bildirildi. 2007 yılında başlayan macerası böylece sona erdi.

Şafak (Dawn) ve Vesta Asteroiti.

Toplamda 6,9 milyar kilometre yol kat eden Dawn dev asteroit Vesta ile cüce gezegen Ceres ile ilgili oldukça ayrıntılı bilgiler elde etti. Böylece Güneş Sisteminin oluşumu ve evrimine yönelik önemli bilgiler elde edilmesini sağladı. Dawn, 2011 yılında Vesta’ya ve 2015 yılında Ceres’e ulaştı. Dawn cüce gezegenlerin bir zamanlara dev okyanuslara sahip olduğuna ilişkin fikri de güçlendirdi.

Dawn en az 20 yıl boyunca Ceres yörüngesinde kalacak. Daha sonra Ceres’e düşecek.

Kepler haberleri için tıklayınız.

Dawn haberleri için tıklayınız.

Güle güle Kepler ve Dawn.