Uzak-Yakın Bir Arada

NASA’nın Hubble teleskopunun morötesi verilerini kullanan gökbilimciler uzak evrende en fazla yıldız doğumlarının gerçekleştiği bölgelerden birinin görüntüsünü oluşturdu. Görülen alanda 12.000’i bol yıldız oluşturan olmak üzere 15.000’den fazla gökada bulunmaktadır. Hubble’ın morötesi görme yeteneği evreni kavramamızda önemli bir pencere açarak 11 milyar yıl öncesinde yani büyük patlamadan 3 milyar yıl sonraki yıldız doğumlarını gösterir.

Morötesi ışık kozmik bulmacanın eksik parçasıdır. Hubble ile diğer uzay ve yer merkezli teleskopların kırmızı-ötesi ve görünür ışık verileri birleştirildiğinde evrenin evrim tarihinin en kapsamlı portrelerine ulaşılmaktadır.

Görüntü sadece kırmızı-ötesi ışıkta görülebilen çok uzak gökadalar ile geniş spektrumda görülebilen daha yakın gökadalardan oluşmaktadır. Uzak gökadalardaki yıldız oluşum bölgelerinden gelen morötesi ışık evrenin genişlemesi nedeniyle kırmızı-ötesi bölgeye kayar. Gökbilimciler uzak ve yakın evrendeki yıldız oluşumlarının görüntülerini karşılaştırarak yakın gökadaların uzun zaman önce küçük ve sıcak yıldızlardan oluşan küçük kümelerden nasıl oluştuğunu daha iyi anlar.

Dünya atmosferi morötesi ışığın çoğunu filtrelediğinden Hubble ile daha hassas morötesi gözlemler yapabilir.

Görüntüdeki alan Büyükayı takımyıldızı doğrultusunda yer almaktadır.

Görüntü telif hakkı: NASA, ESA, P. Oesch (University of Geneva), and M. Montes (University of New South Wales)