Şafak cüce gezegen Ceres’e hızla yaklaşıyor ve az bildiğimiz bu yeni dünya hakkında taze görüntüler yolluyor. Ceres’in yeni 27 piksellik görüntüsü, Aralık ayının başında alınana göre 3 kat daha yüksek çözünürlükte.

ceres
Şafak aracının 13 Ocak tarihinde aldığı Ceres görüntüsü (NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/).

Şafak (Dawn) aracı bir kaç hafta sonra, 6 Mart’ta daha iyi görüntüler sunmaya başlayacak, çünkü bu tarihten itibaren araç Ceres’in yörüngesine girme hazırlıklarına başlayacak kadar yaklaşacak.

NASA’nın Jet İticileri Laboratuarı’ndan Marc Rayman: “Güneş Sistemi’ndeki cüce gezegenlerden biri olan Ceres hakkında çok az şey biliyoruz. Şafak bu durumu değiştirebilir” diyor.

Şafak’ın elde ettiği görüntülerden hazırlanmış hareketli görüntü. Ceres bu sırada Şafak’tan 383.000 kilometre uzaktaydı (NASA/JPL-Caltech).

Elimizdeki en iyi Ceres görüntüleri 2003-2004 yıllarında Hubble Teleskopu ile alındı. 13 Ocak 2015’de Şafak’ın aldığı bu görüntü Hubble görüntülerinin % 80’i kalitesinde. Ancak ilerleyen günlerde yollayacağı görüntüler Hubble’ın görüntülerinden çok daha iyi olacaktır.

Almanya’daki Max Planck Enstitüsü’nden Andreas Nathues: “Zaten bu son görüntüde Ceres üzerinde büyük krater gibi yapılar görünüyor gibi” dİyor.

Ceres, Mars ile Jüpiter arasındaki asteroit kuşağının en büyük cismidir. 950 kilometrelik çapa sahip cüce gezegenin yüzeyinin tamamen buz olduğu düşünülüyor. Bilim insanları bu buzlu kabuğun altında sıvı okyanus olabileceğinden kuşku ediyor.

Kaliforniya Üniversitesi’nden Chris Russell: “Ekibimiz Ceres’i ilk kez bu kadar ayrıntılı görecekleri için oldukça sabırsız. Bu gizemli dünya bakalım bize neler sunacak” diyor.

Büyütülmemiş haliyle alınmış 27 piksellik görüntü (NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/).

Şafak bilindiği üzere Ceres’ten önceki hedefi Vesta’ya uğramış ve 30.000’dan fazla görüntüyü iletmişti. Ortalama 525 kilometre çapındaki Vesta’nın çevresinde 2011 ve 2012 yıllarında kalan Şafak, o zamandan bu yana Ceres’in peşindeydi.

Dawn