Galaktik Halkalar İçinde Halkalar

Johnny Cash’ın popüler şarkısı “Ring of Fire” da söylediği ateş halkası sanki bu gökadanın çevresindeki yanan halkayı andırıyor. Gökada merkezindeki kırmızı ve sarı renkli alanlar, bir aşk şarkısı ürünü değil “yıldızlarla dolup taşan halka” olup yıldız oluşumlarının gerçekleştiği hareketli bir bölgedir.

Spitzer’in kızılötesi gözleriyle elde ettiği gökadanın bu görüntüsünde kaç halka görünyorsunuz? İlk bakışta birden fazla sarmal kol sayabilirsiniz ama gökbilimciler gökadanın sadece bir sarmal kolu olduğunu düşünüyor. (NASA/JPL-Caltech/SINGS Team)

Samanyolu gökadası komşularından olan sarmal güzellikteki Messier 94 Gökadası (NGC 4736) yaklaşık 17 milyon ışık yılı uzaklıktadır. İlk kez 1781’de Charles Messier’in yardımcısı Pierre Mechain tarafından keşfedildi. Spitzer Uzay Teleskopu ile elde edilen görüntü, mavi renkle gösterilen en kısa dalga boyu ve kırmızı renkle temsil edilen en uzun dalga boyunda alınan verilerle oluşturuldu.

Bu gibi yıldızla dolup taşan halkası olan gökadalar genellikle diğer gökadaların kütle çekimi ile etkileşerek dairesel bir şekle bürünebilir. Halkadaki gaz daha sonra kızılötesi ışık altında parlar ve içindeki sıcak toz, sıcak genç yıldızlara dönüştürülür.

Gökadanın çevresinde görülen soluk mavi halka ise bir optik yanılsama olabilir. Gökbilimciler bakış açımızdan iki ayrı sarmal kolun olduğu görülen gökadanın aslında tek bir halkaya sahip olduğunu düşünüyor.

Spitzer