Genç Yıldızdan Yayılan Jetler

460 ışık yılı uzaklıktaki genç ve oldukça hareketli HL Tau yıldızı, Boğa (Taurus) takımyıldızı yakınlarında bulunuyor. (ESA/Hubble & NASA)

HH 151 olarak bilinen bu cismin görüntüsünde, yıldızın aydınlattığı gaz ve toz bulutunu ve yıldızdan kaynaklanan turuncu renkteki jet akımları görülüyor. 460 ışık yılı uzaklıktaki genç ve oldukça hareketli HL Tau yıldızı, Boğa (Taurus) takımyıldızı yakınlarında bulunuyor.

Yaşamının ilk birkaç yüz bin yıl içindeki HL Tau gibi yıldızlar çevresindeki maddeyi kendine çeker. Bu madde yıldızın çevresinde sarmal ve sıcak bir gaz diski oluşturur. Gaz diski içindeki çarpışmalar sonucunda saniyede birkaç yüz kilometre hıza ulaşan jet akımları görülür. Tıpkı Herbig-Haro nesneleri arasında olan HH 151’de görülen gibi.

Bu tür cisimlere yıldız oluşum bölgelerinde oldukça sık rastlanır. Bunlar yıldızların evrimlerinin çok kısa bir zaman diliminde görülür. Yeni kümeler birbiriyle çarpışırken bir yandan da yıldıza şeklini verirler.

Space Telescope