Gözlenemeyen Gezegen 9’un Yapısı

Güneş Sistemi’nde henüz gözlenememiş olmakla birlikte varlığı matematiksel olarak gösterilen 9. Gezegenin şimdi de nasıl bir yapıda olabileceği üzerinde duruluyor. Yeni bir çalışmaya göre dış Güneş Sistemi’ndeki gezegen oldukça soğuk, -2260C sıcaklığında ve 3,7 dünya çapında olmalı.

gezegen_9

Bern Üniversitesi’ndeki gökbilimciler bir bilgisayar benzetimiyle 9. Gezegeni çizmeye çalıştılar. Ne kadar büyük ve parlak olduğunu anlamaya çalıştılar. Sıcaklığına göre hangi teleskopla daha rahat bulunabileceği üzerinde durdular. Bunun gibi birçok sorunun yanıtını aradılar.

İsviçreli gökbilimciler genellikle gezegenlerin evrimleri ve modellemeleri üzerinde uzman sayılırlar. Birkaç ışık yılı uzaklıktaki gezegenlere bakarak genç yıldız sistemlerindeki gezegen oluşumlarını anlamaya çalışırlar. Yapımı devam eden James Webb Teleskopu’na bu konuda önemli aletler takılacak.

Ekip üyesi Esther Linder: “Güneş’ten Dünya-Güneş uzaklığının 700 katı uzakta olduğu hesaplanan yeni gezegen adayımız hidrojen ve helyumdan oluşmuş bir gaz devi olmalı. Yani Gezegen 9’un, Uranüs ve Neptün’e göre daha küçük olduğu düşünülüyor. Güneş Sistemi 4,6 milyar önce oluştuğundan gezegenin geçen zaman içinde parlaklığının ve evriminin nasıl şekillendiğini modelleyerek anlamaya çalıştık” diyor.

İçten Isıtmalı model

10 Dünya kütlesinde olduğu düşünülen Gezegen-9’un 3,7 Dünya çapında olduğu hesaplandı. “Gezegenin ısısını bir şekilde koruması gerekli ve bu da sıcaklığının -2260C dolayında olması demek. Gezegenin içsel gücü dışarıdan gelen ışımanın 1000 katıdır” diyor Linder. Bu nedenle yansıttığı güneş ışığı oldukça küçük miktarlardadır. Dolayısıyla, gezegenin optik bölgede değil kızılötesi dalga boyunda çok parlak olacağı anlamına gelir.

Öyle de olsa, Gezegen-9 neden hâlâ görülemedi! Ekip çeşitli yörüngelere sahip küçük ve büyük gezegenlerin parlaklıklarını inceledi. Bunun sonucunda Güneş’ten bu kadar uzaklıktaki 20 dünya kütlesine kadar kütleli bir gezegenin keşfinin çok zor olduğu sonucuna ulaştılar. Öyle ki gökyüzünü geniş alanda kızılötesinde tarayan NASA’nın WISE uydusu bile en çok 50 Dünya kütlesinde cisim görebilmektedir. Linder’e göre yakın gelecekte göreve başlayacak daha gelişmiş teleskoplar Gezegen-9’u keşfedebilir.

Anlaşılan Gezegen-9’un görsel keşfi için bir süre daha beklememiz gerekecek.

Meraklısına: Çalışmanın makalesi