Hubble Dev Çarpışmayı İzliyor

Hubble Uzay Teleskopu birbiriyle etkileşim halindeki Arp 142 çift gökadasını görüntüledi. İki gökada birbirine çok yakın olduğundan aralarındaki cisim değişimlerine neden olacak muhteşem etkileşim başlamış görünüyor. Bazı durumlarda gökadalar çarpışma süreci sonucunda birleşebilir ama bunlar birbirini yırtarak geçiyorlar.

arp142
Aralarındaki şiddetli çarpışmanın başladığı Arp 142 çiftinin Hubble görüntüsü. (NASA, ESA and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA))

Görüntünün merkezindeki mavi bükülmüş NGC 2936 Gökadası, Hydra takımyıldızında bulunuyor.

Yeni şekliyle pengueni andıran NFC 2936, kozmik arkadaşının etkisiyle parçalanmadan önce sarmal yapıda bir gökadaydı.

Gökadanın sarmal yapıları hala görülebiliyor. Gökadayı büken diğeri ise sanki penguenin gözünü oluşturuyor. Mavimsi alan üzerindeki kırmızımsı çizgiler ise kozmik kuşun bedenini oluşturuyor. Bu çizgiler aşağıdaki eliptik gökada NGC 2937’ye kadar uzanıyor. Yumurtasını korumak isteyen bir penguenle şaşırtıcı derecede benzerlik olduğu görülüyor.

Gökadalar arasındaki kütle çekiminin etkileri yıkıcı sonuçlar doğurabiliyor. Arp 142 çifti birbirine yeterince yakın olduklarından aralarındaki madde alışverişi oldukça şiddetli geçmektedir.

Görüntüde Arp 142’nin hemen üzerinde aslında çiftin önünde bulunan iki yıldız parlamaktadır. Bunlardan biri bir başka gökadanın parlak mavi ışığı ile kuşatılmıştır. Bu gökadanın çiftle etkileşemeyecek kadar uzakta olduğu sanılıyor. Aynı şey NGC 2936’nın çevresindeki gökadalar için de geçerlidir. Arka planda yer alan bu uzak gökadalar Hubble’ın keskin gözleri tarafdından kırmızı renkte görülür.

Bu gökada çifti Amerikalı gökbilimci Halton Arp tarafından 1966’da oluşturulmuş Atlas of Peculiar Galaxies adlı katalogda gösterilmiştir. Arp oluşturduğu katalogla gökadaların evrim sürecinin anlaşılmasında önemli pay sahibidir. Arp gökadalarının farklı görüntülerinin nedeninin daha sonra aralarındaki etkileşme ya da birleşme sürecinin olduğu anlaşıldı.

Bu görüntü NASA/ESA Hubble Uzay Teleskopu’nun Geniş Alan Gezegensel Kamerası 3 (WFC3) ile toplanan görünür ve kızılötesi verileriyle oluşturuldu.

Hubble/ESA