Samanyolu’nun Yeni Komşusu

İçinde bulunduğumuz Samanyolu Gökadası, içlerinde yakın komşumuz Andromeda da olmak üzere 50’den fazla gökadanın yer aldığı Yerel Grup içindedir. Rus-Amerikan araştırmacılarından oluşan bir bilim ekibi şimdi 7 milyon ışık yılı uzaklıkta gizlenmiş yeni bir cüce gökada belirledi. Sonuçlar Royal Astronomical Society’de yayınlandı.

kks03 cuce gokada
Hubble Uzay Teleskobunun yardımıyla Küçük suyılanı takımyıldızı (Hydrus) yönünde Ağustos 2014’de keşfedilen Samanyolu’nun onda biri kütlesindeki cüce gökadaya KKs3 adı verildi (D. Makarov).

Hubble Uzay Teleskobunun yardımıyla Küçük suyılanı takımyıldızı (Hydrus) yönünde Ağustos 2014’de keşfedilen Samanyolu’nun onda biri kütlesindeki cüce gökadaya KKs3 adı verildi.

KKs3 bir cüce küresel gökadadır. Yani Samanyolu gibi sarmal kollara sahip değildir. Bu tür gökadalarda gerekli hammadde eksik olduğundan yeni yıldız oluşturamazlar. Buna Andromeda gibi büyük gökadaların cüce küresel gökadalardan madde çalması sebep olmaktadır. Cüce küresel gökadalar genellikle büyük gökadaların çevresinde görülür.

Gökbilimciler genel anlamda gökadaların oluşumlarını anlamak için cüce küresel gökadaları ararlar. Bu cisimlerde yıldız oluşumlarının farklı bir şekilde gerçekleştiği düşünülüyor. Bu gökadalarda bulutsu içlerinde yeterli hidrojen gazı olmadığından gökbilimciler bunun yerine yeni yıldızları seçmeye çalışırlar.

Bu gibi nedenlerle keşfi zor olan bu cisimlerden en son, aynı grup tarafından 1999 yılında KKR 25 adlı cüce gökada bulunmuştu.

Ekip üyesi Prof. Dimitry Makarov: “KKs3 gibi soluk gökadaları bulmak Hubble Teleskopu için bile çok zor ve uzun süreli bir işlemdir. Ancak sabırla gerçekleştirdiğimiz çalışma sonucunda komşularımızı görmeye devam ediyoruz. Anlaşılan çevremiz sandığımız kadar boş değil. Bu gibi cüce gökadaların çok sayıda bulunması kozmosun evrimi hakkında da derin bilgiler verecektir” diyor.

Ekip daha fazla cüce küresel gökada keşfedilmek için James Webb Uzay Teleskopu ile Avrupa Aşırı Büyük Teleskopu’nun hizmete girmesini sabırsızlıkla bekliyor.

RAS