Cüce Gök Ada ve Ziyaretçisi

Hubble Uzay Teleskopuyla elde edilen bu görüntüde birçok astronomik cisim görülüyor. Arka alanda sarmaldan eliptik şekilli olanlara kadar birçok gök ada yer alıyor. Ön planda ise parlak sivri uçlarıyla birkaç yıldız görülüyor. Görüntünün merkezinde görülen şekli belirsiz, puslu bir ışık bulutu şeklinde cüce gök ada UGC 7983 yer alıyor. UGC 7983, Başak takımyıldızında 30 milyon ışık yılı uzaklıkta evrenin en eski gök adalarını andıran düzensiz bir cüce gök adadır.

Görüntüde bir de davetsiz misafir bulunuyor: sol üstte sadece birkaç kilometre çapındaki asteroidin bıraktığı dört çizgi. Asteroidin izi aralarında boşluk olan dört çizgi şeklinde görülüyor. Işık çizgileri görüntünün dört ayrı pozlaması nedeniyle oluşmuştur. Renkler ise Hubble üzerindeki farklı filtreleri temsil etmektedir.

Samanyolu’na yakın bir gök adayı görüntülerken bir asteroidi yakalamak büyük bir şanstır. Hubble fotoğrafı çektiği sırada yakın komşularımızın %75’ini görüntülemişti. Geriye kalan %25 için gözlemi yapılan bölgelerin arasındaki alanlar seçildi. Proje sayesinde hem yakın gök adalar hakkında bilgi edinilebilecek hem de aradaki boş alanlar doldurulmuş olacaktır.

Görüntü telifi: ESA/Hubble & NASA, R. Tully; CC BY 4.0