İki Kayalık Gezegen Keşfedildi

Yaklaşık 100 ışık yılı uzaktaki soğuk ve küçük bir yıldızın çevresinde dolanan iki “süper Yer” keşfedildi. Keşif Birmingham Üniversitesinin başını çektiği uluslararası bir gökbilimci tarafından gerçekleşti.

TOI-4306 ya da SPECULOOS-2 adlı küçük yıldız, ünlü TRAPPIST-1 yıldızından sonra küçük gezegenler barındıran en dikkat çekici ikinci yıldızdır.

Sistemin LP 890-9b olarak adlandırılan iç gezegeni Yer’den yaklaşık %30 daha büyüktür ve yörünge dönemi 2.7 gündür. Bu gezegen ilk kez NASA’nın TESS uydusu tarafından gezegen adayı olarak işaretlenmişti. Aday gezegen Birmingham Üniversitesindeki SPECULOOS teleskopları (Çok soğuk yıldızlardaki gezegenleri tarama) tarafından doğrulandı. Ardından sistemde olası diğer gezegenler araştırılmaya başlandı.

Yer’den 100 ışık yılı uzakta iki yeni karasal gezegen keşfedildi. Yer’den büyük olan gezegenlerden biri yaşam alanında bulunuyor.

Liége Üniversitesinden Laetitia Delrez: “TESS, binlerce yıldızın parlaklığını aynı anda izleyerek, yıldızlarının önünden geçen gezegenlerin neden olduğu hafif kararmalara bakarak yani geçiş yöntemiyle ötegezegen aramaktadır” diyor.

“Ancak tespit edilen adayların doğrulanması, boyut ve yörüngelerinin saptanması için genellikle yer merkezli teleskoplara ihtiyaç duyulur.”

SPECULOOS tarafından toplanan veriler sitemdeki ikinci gezegeni de belirledi. Diğer gezegen olan LP 890-9c birincisinden biraz büyük (Yer’den %40 daha büyük), 8.5 günlük yörünge dönemine sahiptir. Gezegen yıldızın yaşam alanı içindedir.

Trappist-1 Sistemi ile Güneş Sistemindeki karasal gezegenlerin karşılaştırılması

Birmingham Üniversitesinden Prof. Amaury Triaud: “Yaşam alanı, Yer ile benzer jeolojik ve atmosferik şartlara sahip bir gezegenin, suyun milyarlarca yıl boyunca sıvı kalmasına olanak sağlayacak bir yüzey sıcaklığında olması demektir” diyor. Gezegenin yaşam alanında olması, Yer büyüklüğünde olması atmosfer özelliklerinin ortaya çıkarılmasını ön plana çıkarıyor. Bu nedenle gezegenin JWST ile gözlenmesi gerekiyor.