Kahverengi Cücenin Kırmızı Atmosferi

Gökyüzünde kırmızı rengiyle parlayan sıradışı kahverengi cüce dikkat çekiyor. Kahverengi cüceler yıldız ile gezegen arası büyüklüğe sahiptirler, yani ne yıldız olmak için hidrojen füzyonu başlatacak yeterli maddeye sahiptirler, ne de gezegen olabilecek kadar küçüktürler. Karşılaştırma açısında Jüpiter ya da Satürn gibi devlerin bile bu cisimlerin ancak yarı büyüklüğünde olduğunu söyleyebiliriz. Bu cisimler gerekli enerjiyi üretemediklerinden zaman içinde soğumaktadırlar.

kirmizi_kcuce
Kırmızı atmosferiyle kahverengi cücenin temsili resmi (Neil J Cook, Centre for Astrophysics Research, University of Hertfordshire).

ULAS J222711-004547 adlı kahverengi cücenin özelliği ise dikkat çekici kırmızı rengi. Şili’deki Çok Büyük Teleskop (VLT) yardımıyla yapılan gözlemler sonucunda bunun nedeninin cismin üst atmosferinde çok kalın bir bulut katmanı olduğu ortaya çıktı.

Hertfordshire Üniversitesi’nden Federico Marocco: “Bunlar yeryüzünde görmeye alışık olduğumuz bulutlardan farklıdır. Kahverengi cüceye özgü bu bulutlarda çoğunlukla enstatite ve corundum adlı mineralleri oluşturan toz bulunmaktadır” diyor.

Jüpiter ve Satürn gibi dev gezegenlerdeki amonyak ve hidrojen sülfür başta olmak üzere çeşitli bulut katmanları görülür. Alışılmadık küçük boyutlardaki mineral parçacıkları, subuharı, metan ve bazı amonyak içerikli yapılar bulunmasına karşılık kahverengi cücenin atmosfer sıcaklığından daha düşük sıcaklığa sahiptirler.

Böylesi farklı bir atmosferin nasıl işlediğinin çözümü beraberinde atmosfer çeşitliliğinin anlaşılmasını sağlayacaktır.