Neptün’ün Yeni Bir Uydusu Bulundu

NASA’nın Hubble Uzay Teleskopu mavi-yeşil dev gezegen Neptün’ün 14. uydusunu keşfetti.

S/2004 N 1 adlı küçük uydu en fazla 19 kilometre genişliğe sahip olup bilinen Neptün uydularının en küçüğüdür. Yani gökyüzünde çıplak gözle görülebilen en sönük yıldızdan 100 milyon kez daha sönüktür.

Neptün’ün yeni küçük uydusu S/2004 N 1’in yerini gösteren grafik. (NASA, ESA, and Z. Levay (STScI/AURA))

1989 yılında Neptün yakınından geçerek dev gezegenin uydu ve halkalarını gözleyen Gezgin-2’nin (Voyager 2) gözünden bile kaçmıştı.

Neptün çevresindeki halkaları ve soluk yay kısımları çalışan Kaliforniya Mountain View’deki SETI Enstitüsü’nden Mark Showalker 1 Temmuz’da uyduyu gördü. “Uydular çok hızlı bir şekilde yörüngede döndüğünden sistemin ayrıntılarını ortaya çıkarabilmek için izledikleri yolu gözlemek zorundaydık” diyor. “Bu bir spor fotoğrafçısının atlete odaklanırken arka alanın bulanıklaşması gibidir.”

1846 yılında keşfedilen Neptün’ün en büyük uydusu Triton’da aynı yıl keşfedildi. (NASA, ESA, and A. Feild (STScI))

Bu yöntem 2004 ile 2009 arasındaki Hubble’ın 150’den fazla Neptün arşivindeki görünür ve beyaz nokta hareketlerinin izlenmesine dayanır. Showalker halkanın ötesindeki 100.000 kilometre uzaktaki Larissa ve Proteus yörüngeleri arasında bir beyaz nokta keşfetti. Uydu Neptün çevresindeki dairesel yörüngesinde 23 saat süreyle dolanıyor.

Hubble