Pluto’ya Haksızlık Ediliyor!

Yeni bir çalışmaya göre Pluto’nun gezegen statüsünden çıkarılması doğru değil. Yani, Pluto’ya yapılan haksızlık.

2006 yılında Uluslararası Astronomi Birliği toplantısında gezegen tanımına yörüngesini temizlemiş olma yani yörüngesindeki en büyük kütle çekimini oluşturma şartı getirilmişti.

Yeni Ufuklar aracının 2015 yılında elde ettiği Pluto görüntüsü. Bu fotoğrafta ‘kalp’ şeklindeki yapı çok konuşulmuştu. (NASA/New Horizons)

Neptün’ün kütle çekimi Pluto’yu etkilediğinden ve Pluto yörüngesini Kuiper kuşağındaki donmuş gaz ve buzdan oluşmuş cisimlerle paylaştığından gezegen dışına çıkarılmasını gerektiriyordu. Öyle de yapıldı. Cüce gezegen adlı bir alt kategori oluşturularak Pluto buraya indirildi. Ancak Florida Uzay Enstitüsünden gezegen bilimci Philip Metzger’in baş yazar olduğu yeni bir çalışma bu uygulamanın araştırma literatürüne uygun olmadığını iddia ediyor.

Gezegen bilimciler, Galileo zamanından beri Satürn’ün Titan ve Jüpiter’in Europa gibi büyük uyduları gezegen olarak nitelendirilmektedir.

Metzger’e göre hiçbir yerde kullanılmayan yeni gezegen tanımı doğru değil. “Yörüngesini temizlememiş olma durumuyla ilgili neyin kastedildiği açık değil. Gezegenlerin yörüngelerine sürekli değişik boyda cisimler girip çıkmakta. Bazılarının yörüngesinde gruplar halinde asteroitlerin bulunması bu tanımın anlamsız kalmasına yol açıyor. Buna göre Güneş Sisteminde gezegen statüsünde olabilecek hiçbir cisim yok” diyor Metzger.

Çalışmaya göre gezegen tanımlamasında yörünge gibi değişken olabilecek bir etken içeren özellik değil cismin iç dinamiklerini ele alan bir düzenleme yapılmalı. “Dış dinamikler sürekli değişir. Doğrusu cismin içyapısını ele almaktır.”

Dünya, Ay ve Pluto’nun büyüklüğünü gösteren grafik.
Pluto yüzeyinin çok aktif olduğu Yeni Ufuklar aracının görüntülerinden anlaşılmıştı. Bu görüntüde yüzeyde rüzgârların oluşturduğu kumul alanlar görülüyor. Haber için görüntüye tıklayınız.

Metzger’in önerisi ise kütle çekiminin cismi küre olmasını sağlayacak kadar büyük olup olmadığına bakılarak gezegen tanımı yapılması.

“Bu keyfi bir tanım önerisi değil. Bu, bir gezegenin evriminin önemli bir dönüm noktasıdır. Çünkü büyük kütle çekimi aynı zamanda aktif jeolojik yüzeyinin olması demektir.”

Pluto’da bunlar var mı? Son araştırmalar Pluto’da bir yeraltı okyanusu, çok katmanlı atmosferi, organik bileşikleri, antik gölleri ve çok sayıda uydusu olduğunu gösterdi.

Metzger: “Pluto, Mars’tan daha canlı ve dinamik. Üstelik karmaşık jeoloisi olan Dünya’dan sonraki ikinci cisimdir” diyor.

1. Pluto Amerikalıların bulduğu tek gezegen olduğu için zaman zaman böyle mantıksız çıkışlar yapılıyor.

2. evet tamda benim tanımladığım gibi,pluto ya ünvanı geri verilecek ben buna inanıyorum,yörüngesinde temizlenmemiş olması onu gezegen sıfatından düşürmez,yaptıkları yanlış dan dönecekler ben ve benim düşünenlerde PLUTO yu asla 9 uncu gezegen olmaktan alıkoyamıyacaklar,biz PLUTO yu seviyoruz.dünyamızdan sonra en çok sevdiğimiz gezegen PLUTO dur.METZGER bunu açıkladı ve kabul görecek,selamlar.