Yeni Bir Süpernova Keşfedildi

780 milyon ışık yılı uzaklıktaki eliptik bir gökadanın hemen kenarında gözlenen patlama daire içinde gösterilmiştir. (CfA / PS1 Science Consortium)

Eta Karina her an patlayabilir. 170 yıl önce yaşadığı patlamayla birkaç güneş büyüklüğünde parçalar atan 100 Güneş kütleli dev yıldız, o zaman gökyüzündeki Sirius yıldızından sonra en parlak ikinci yıldız haline gelmişti. Eta Karina’nın yaşayacağı benzeri bir patlama, yıldız oluşumlarının olmadığı bir gökada da rastlandı.

Yeni yıldızların oluşumunu sağlayan büyük kütleli yıldızların süpernova sonucunda patlamalarına Samanyolu gibi sarmal gökadalarda sıkça rastlanır. Buna karşılık eliptik gökadalarda yeni yıldız oluşumları hemen hemen hiç gerçekleşmez. Sonuç olarak gökbilimciler eski bir gökada da genç bir süpernovanın varlığı gökbilimcileri şaşırttı. Pan-STARRS ile keşfedilen PS1-12sk süpernovası benzerlerine oldukça ender rastlanır.

Harvard-Smithsonian Astrofizik Merkezi’nden (CfA) Nathan Sanders: “Bu tür süpernova kesinlikle yanlış yerde” diyor.

PS1-12sk evrende ender rastlanan tip Ibn süpernova sınıfındadır. Bu süpernovanın kökeni bilinmemekle birlikte büyük bir yıldız olan Eta Karina’nın patlamasıyla uzaya saçılan helyum gazı sonucunda Homunculus Bulutsusu oluşmuştur.

Yani önceki beş tip Ibn süpernovası aktif yıldızlarla oluşmuştur ve bunların Samanyolu gibi gökadalarda bulunacağı fikri desteklenmiştir.

Eta Karina patlamak üzere olabilir. Ancak kimse bunun ne zaman meydana geleceğini bilmiyor; önümüzdeki yıl da olabilir, bundan bir milyon yıl sonra da olabilir. Eta Karina’nın Güneşimizin yüz misli büyüklükteki kütlesi, bu yıldızı tam bir üstnova patlaması için mükemmel bir aday konumuna getiriyor. (Bulutsu)

PS1-12sk ise biraz farklıdır. Bu süpernova 780 milyon ışık yılı uzaklıktaki eliptik gökadanın kenarında görülmüştür. Yeni yıldız oluşumlarının görülmediği gökada da bu tür bir süpernovanın oluşması ise şaşırtıcıdır.

CfA’dan Alicia Soderberg: “Keşif için çok şanslı olduğumuz düşünülebilir. Fakat şans hazır olan kişilere güler” diyor.

Hiçbir yeni yıldız oluşumunun gözlenmediği gökadanın bu bölgesinde saklanan bir yıldız oluşum fabrikası olabileceği akla geliyor. Bu yoruma alternatif olarak helyum açısından zengin iki beyaz cücenin çarpışmış olabileceği yorumu da getiriliyor.

Hawaii Astronomi Enstitüsü’nden John Tonry: “Bu başka bir yerden kaçmış bir yıldız olabilir mi? Böylesi yıldız oluşumları birçok yerde görülebilir mi? Böylesi bir süpernova daha farklı bir şekilde oluşabilir mi? Bu gerçek bir bilmece olmasına karşılık birçok yanıtın olabileceği de olası” diyor.

Çalışma The Astrophysical Journal’da yayınlandı.

CfA