Bir Dünya Daha!

HD 40307g (büyük olan) ve diğer iki dünya benzeri gezegeni (yıldızın sağında ve solunda) resmi. Resim tamamen hayal ürünü olduğu için gezegende kara ve okyanuslar olduğu düşünülmüş. Ancak henüz böyle bir durumun olup olmadığı bilinmiyor. (J. Pinfield, for the RoPACS network at the University of Hertfordshire)

Hertfordshire Üniversitesi’nden Mikko Tuomi ve Göttingen Üniversitesi’nden Guillem Anglada-Escudé’nin başını çektiği uluslararası bir ekip, yakın bir yıldızın çevresinde hayatın olanaklı olduğu bölgede Dünya’daki iklime sahip olabilecek bir gezegen keşfetti.

Yeni süper-Dünya yıldızın yaşam alanı içerisinde yer almaktadır ve altı gezegenli sistemin bir üyesidir. Daha önce yıldızın yaşam alanı içerisinde üç gezegen olabileceği düşünülüyordu. Yıldızdan gelen yoğun ışığa karşılık araştırmacılar yıldıza yakın yaşam alanı içinde dolanan üç yeni süper-Dünya gezegen adayını belirlediler.

Mikko Tuomi: “Yıldızdan gelen yoğun sinyalin etkisini dalga boyu ile filtre ederek yeni bir teknik eşliğinde üç yeni süper-Dünya gezegeni ortaya çıkardık. HD 40307 adlı yıldızın artık altı gezegeni olduğunu biliyoruz” diyor.

Yıldızın, Dünya’nın Güneş çevresindeki yörüngesine benzer, bir yörüngede dolanan yeni gezegenlerden biri en az yedi dünya kütlesindedir. Bu da gezegenin yıldızından Dünya’nın Güneş’ten aldığı kadar ısı ve ışık enerjisi alması demektir. Bu da gezegende yaşam olma olasılığını arttırır. Gezegen üzerinde yaşam için gerekli sıvı halde suyun bulunması ve en önemlisi de yıldızı çevresinde dolanırken, aynı zamanda kendi ekseni çevresinde de dönerek Dünya’daki gibi gece ve gündüz oluşumunun mümkün olmasıdır.

Guillem Turka-Escudé: “HD 40307 yaşlı ve sakin bir cüce yıldızdır. Böyle bir yıldızın çevresinde dolanan bir gezegende Dünya’daki gibi iklimlerin oluşmaması için bir neden yoktur” diyor.

Hertfordshire Üniversitesi’nden Hugh Jones: “Gezegenin uzun yörüngesi nedeniyle iklimi ve atmosferinin yaşamı desteklediğini söyleyebiliriz. Gezegenin, Dünya benzeri bir yörüngede dolandığı için kendisinin ya da olası uydularının ne sıcak ne de soğuk olduğunu ve üzerinde yaşam olma olasılığının yüksek olduğunu söyleyebiliriz” diyor.

Bu yılın başlarında Kepler Uzay Teleskopu bir başka Dünya benzeri yörüngede dolanan Kepler 22b adlı bir gezegeni keşfetmişti. Bu gezegen bizden 600 ışık yılı uzaktaydı. Araştırmacıların keşfettiği HD 40307g ise bundan çok daha yakın, 42 ışık yılı yakınımızda yer alıyor.

Soğuk yıldızların çevresindeki gezegenleri araştıran Mikko Tuomi, Avrupa Bilim ağı’nın RoPACS (Soğuk Yıldızlar Çevresindeki Karasal Gezegenler) ekibinin bir üyesidir. Hertfordshire Üniversitesi’nden RoPACS üyesi David Pinfield: “Yerde araştırarak böylesi keşiflerde bulunmak güzel. Bu tür sistemler yakında uzayda çalışan büyük teleskopların da hedefi olacaktır” diyor.