Bulutsu’daki İki Asteroit ve Uydu

NASA’nın Geniş Alan Kızılötesi Tarayıcısı (WISE) ile İribaş Bulutsusu’nun (Tadpole) ilginç bir görüntüsü elde edildi. Söz konusu bulutsu 12 000 ışık yılı uzaklıktaki Arabacı Takımyıldızı’nda yer alıyor. Görüntüyü ilginç kılan ise biri bulutsunun önünden diğeri üzerinden olmak üzere güneş sisteminde bulunan iki ayrı asteroitin geçmesi. Görüntünün merkezinde yeşil-sarı renk ile görülen asteroit 1719 Jens olarak bilinir. Görüntünün sol üstünde daha soluk olarak görülen asteroit ise 1992 UZ5’dir.

Görüntüde ayrıca elips şeklinde işaretlenmiş yeşil ince çizgi ile gösterilen nesne ise bir yapay uydu. Uydu, WISE’ye asteroitlerden daha yakın olduğundan çalışmada çizgi şekliyle belirmiş.

İribaş Bulutsusu çok genç ve 1 milyon yıl yaşındaki, 10 Güneş kütleli yıldızlardan oluşmuştur. Bulutsunun “İribaş”  olarak adlandırılmasının nedeni ise Sim 129 ve Sim 130 adlı dışarı doğru süzülmüş olan iki ayrı sıcak gaz bulutudur. Bunlar merkezin yakınında sarı kıvrımlar olarak kendini gösterir. Bu kıvrımların başında ise genç yıldızların yer aldığı yuvarlak görünümlü bölgeler bulunur. WISE’nin kızılötesi görüntüleme yeteneği buradaki gizli yıldızları açığa çıkarmaktadır.

1950 yılında keşfedilen 1719 Jens asteroiti Mars ile Jüpiter arasında bulunmaktadır. Bu uzay kayasının çapı 19 km’dir. Kendi ekseni çevresinde 5.9 saatte ve Güneş çevresinde 4.3 yılda dolanmaktadır.

Bölgenin bu görüntüsü toplam 25 kareyle elde edildi. 11 kareyle 1719 Jens görüntülendi. Bu görüntü, 3.4 mikronluk kızılötesi ışıkla mavi, 12 mikronluk kızılötesi ışıkla yeşil, 22 mikronluk kızılötesi ışıkla kırmızı ve 4.6 mikronluk kızılötesi ışıkla cyan (cam göbeği, mavi+yeşil) renkle alınan görüntülerin birleştirilmesiyle oluşturulmuştur.

WISE, güneş sistemindeki asteroitleri ve kuyrukluyıldızları gözlemek ve keşfetme görevinin dışında ayrıca uzak yıldızların görüntülerini elde etmektedir.

Görüntünün geniş ölçeği için tıklayınız.

Çizilmemiş, ham görüntü için tıklayınız.

Kaynak: NASA/JPL