Dev Kabarcık: DEM L50

X-Işını ve görünür ışık altında elde edilen görüntülerin birleştirilmiş hali. (X-ray: NASA/CXC/Univ of Michigan/A.E.Jaskot, Optical: NOAO/CTIO/MCELS)

Bu görüntü 160.000 ışık yılı uzaklıktaki Büyük Macellan Bulutu içindeki süper kabarcık DEM L50’yi gösteriyor. Süper kabarcıklar büyük kütleli yıldızların son birkaç milyon içinde oluştuduğu bölgelerdir. Bu devasa kabarcıklar kütleli yıldızların yoğun ışımasıyla yüksek hızlarla dışarı itilen madde ve bu yıldızların süpernova patlaması sonucunda oluşurlar. Yıldız rüzgarları ve süpernovanın şok dalgaları çevrelerindeki gazı iterek süper kabarcıklar denilen büyük boşluklar oluşturmalarına neden olur.

DEM L50süper kabarcıkların evriminin ele alındığı standart modele göre 20 kat daha fazla X-ışını yaymaktadır. Daha önce 2011’de yapılan çalışmalarda iki parlak X-ışını kaynağı belirlenmişti.

Görüntüdeki pembe renk Chandra X-Işınları Gözlemevi ile; kırmızı, yeşil ve mavi renkler ise görünür ışık altında elde edilmiştir.

DEM L50’nin X-ışıını görüntüsü. Süper kabarcığın görünür ışıkla alınan görüntüsü