Hubble’dan Palomar 2 Kümesi

kuresel_kumeGökyüzünde birbirine benzeyen çok sayıda küresel küme bulunur. NASA/ESA Hubble Uzay Teleskopu ile çekilen görüntüde görülen Palomar 2’de bunlardan biridir.

Palomar 2, Palomar kümeleri denilen 15 küresel yıldız kümesinden biridir. Bu kümeler adından da anlaşılacağı üzere 1950’lerde Palomar Gözlemevi Gökyüzü Tarayıcısı ile Edwin Hubble başta olmak üzere zamanın en iyi gökbilimcileri tarafından başlatılan bir projeyle keşfedildi. Bu kümeler uzak olduğundan önlerini kapatan toz diskleri nedeniyle geç keşfedildiler.

Bu özel küme birçok diğer kümeye göre benzersiz bir yapıdadır. İlk olarak kuzey takımyıldızlarından Arabacı’nın (Auriga) tek küresel kümesidir. Küresel kümeler tıpkı Dünya çevresindeki uydularda olduğu gibi Samanyolu ve benzeri bir gökada çevresinde dolanırlar. Bazıları galaktik merkeze yakın olup neredeyse her zaman gökyüzünün her zaman aynı bölgesinde görülürler. Palomar 2 ise Samanyolu merkezine yakın olanlara göre 5 kat daha uzaktadır. Ayrıca ters taraftadır ve Samanyolu’nun “dış halo” denilen parçası üzerindedir.

Küresel küme aynı zamanda parlaklığı nedeniyle de sıradışıdır. Küme içindeki yıldızların görünür parlaklığı toz perdesiyle örtülü olmasına karşılık yıldızlarından gelen çok zayıf parlamalar görülür. Hubble Uzay Teleskopu ‘nun elde ettiği yukarıdaki görüntüye yer teleskoplarıyla ulaşmak mümkün değildir. Yine de bazı amatör gökbilimciler küçük teleskoplarıyla bu saklanan Palomar 15 kümelerini küçük bir şekilde de olsa görebilirler.

Hubble-ESA

Samanyolu_cevre1
Samanyolu içindeki ve çevresindeki yapıların gösterildiği harita. Palomar 2 kümesi bu haritanın sol kenarında yer alıyor.