Dansçı Gökada!

NGC 1097 Gökadası’nın merkezi. (ESA/Hubble & NASA)

Çubuklu sarmal gökada NGC 1097’nin merkezini saran parlak yıldız oluşum halkası Hubble Teleskopu ile görüntülendi. Görüntüde gökadanın tamamı görünmese de merkezi saran sarmal kolların görüntü çerçevesinin ötesine uzandığını tahmişn etmek zor değil.

Yüzünü gördüğümüz gökada güney takımyıldızlarından Ocak (Fornax)’ta, bizden 45 milyon ışık yılı uzaklıkta yer almaktadır. NGC 1097 bir Seyfert Gökadası’dır. Gökada merkezindeki 100 milyon güneş kütleli süper kütleli karadelik yakın çevresini yavaş yavaş yutmaktadır. Karadelik tarafından yakalanan madde güçlü bir ışıma yayar.

Karadelik çevresinde merkez çubuğa doğru ilerleyen madde nedeniyle yeni yıldız oluşumları görülür. Bu yıldız oluşum bölgelerindeki iyonlaşmış hidrojen bulutları kolların parlamasına neden olur. Gökadanın sarmal kolları ıonbinlerce ışık yılı uzunluğa ssahip olmalarına karşılık, yaklaşık 5000 ışık yılı çapındadırlar.

NGC 1097 özellikle süpernova avcıları tarafından iyi bilinir. Gökada 1992 ile 2003 yılları arasındaki 11 yıllık süreç içinde üç süpernovaya (büyük kütleli yıldızların şiddetli ölümü) ev sahipliği yaptı. Bu açıdan kesinlikle izlenmeye değer bir gökadadır.

NGC 1097’nin bir başka özelliği ise uzayda tek başına olmamasıdır. Kendi çevresinde dans eder gibi dolanan iki cüce arkadaşı vardır.

Gökada merkezinden 42 000 ışık yılı uzaklıkta dolanan eliptik NGC 1097A ve cüce NGC 1097B gökadası görüntünün dışında yer almaktadır. Gökbilimciler NGC 1097 ile NGC 1097A’nın geçmişte birbirinden etkilenmiş olduğunu düşünüyor.